مترو تهران جز 5 مترو برتر دنیا

در سیصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورا در حالی ادامه یافت که مازیار حسینی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به منظور ارائه گزارش در خصوص خطوط مترو تهران پشت تریبون قرار گرفت.

 

حسینی در ابتدای گزارش خود گفت: مترو یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است و باید بگوییم شورای چهارم در خصوص توجه به سیستم های ریلی به ویژه مترو شورای ممتازی بوده است. ماحصل این توجه توسعه مترو تا وضعیت امروزی بوده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر 190 کیلومتر مترو با 115 ایستگاه زیر پای مسافر داریم و این غیر از خطوط در حال ساخت است.

 

وی افزود: هم اکنون 1 میلیون 900 هزار سفر در روز با مترو در تهران انجام می شود که قطعا این آمار در نیمه دوم سال افزایش می یابد.

 

حسینی ادامه داد: با شرایط امروز مترو می توانیم بگوییم مترو تهران جز 10 مترو برتر دنیا است و اگر ناوگان را افزایش دهیم جز 5 مترو برتر دنیا خواهیم بود.

 

حسینی در ادامه گزارش خود به ویژگی های خط 7 اشاره کرد و گفت: خط 7 یکی از سنگین ترین پروژه های شهری است.

 

حسینی افزود: خط هفت مترو با ۲۷ کیلومتر دارای ۲۲ ایستگاه است که درصدد هستیم سرفاصله آن را به زودی تا ۳۵ دقیقه کاهش دهیم.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خط هفت دارای ویژگی‌های خاصی است، گفت: این خط مترو عمیق‌ترین خط متروی پایتخت است که از زیر همه خطوط مترو رد می‌شود؛ به گونه‌ای که در برخی مواقع به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی کارگران در آب کار می‌کردند.

 

حسینی با بیان اینکه در حفاری تونل خط هفت با پدیده‌های عجیبی روبرو شدیم، گفت: در میدان قیام با شبکه آبی مواجه شدیم که به دشت ملارد می‌ریخت اما هیچ کس از آن خبر نداشت و متولی هم نداشت.

 

وی با بیان اینکه از سال گذشته کمیته معماری در معاونت حمل و نقل ایجاد شد و سعی کردیم در ایستگاه‌های ساخته نشده خط شش، هفت و هشت از معماری فاخر استفاده کنیم، گفت: به آهستگی به سمت هویت‌سازی سازه‌های مترو پیش می‌رویم.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خط هفت اولین خطی است که تماما" توسط TBM ساخته شده و از زیر تمام خطوط مترو به غیر از خط پنج عبور می‌کند، گفت: این خط مترو از بخش تحتانی اتوبان امام علی (ع) و از تراز پایین تونل توحید و نصر عبور می‌کند و دو پست فشار قوی برق دارد و اولین خط مترویی است که با پست برق خود وارد مدار می‌شود.

 

حسینی با بیان اینکه ۳۵۰ دستگاه پله برقی و ۱۰۰ آسانسور در این خط پیش‌بینی شده، گفت: در حال حاضر ۵۴ پله برقی آن نصب شده است.

 

وی در تشریح ویژگی‌های خط هشت مترو نیز با بیان اینکه ایستگاه خط هشت دارای معماری شاخص است که قطعا مورد توجه جهانیان قرار خواهد گرفت، گفت: سرعت این خط ویژه است؛ به گونه‌ای که ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند حرکت کند و ۳۸ دقیقه‌ای مسیر شاهد تا پرند طی می‌شود. خط هشت از حرم مطهر امام خمینی (ره) تا پرند است که ۳۵ کیلومتر آن با چهار ایستگاه تا فرودگاه امام خمینی توسط شهرداری تهران ساخته شده است.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در حال تدوین پروتکل جدیدی هستیم که ایستگاه‌هایی که مسافرپذیر و مسافرفرصت برای خط فرودگاه هستند به صورت شبانه‌روز فعالیت کرده تا بتوانیم در ساعات مناسب به مسافران فرودگاه خدمات ارائه کنیم، گفت: در خط شش مترو نیز شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی هستیم و اولویت اول ما در حوزه بهره‌برداری از ایستگاه امام حسین (ع) تا دولت‌آباد است.

 

حسینی با بیان اینکه در خط شش مترو برای اولین بار از تکنولوژی نصب پابند ونگارد استفاده شد، گفت: خط شش مترو از زیر بیمارستان قلب و بیمارستان شریعتی عبور می‌کند و انتقال ارتعاشات مترو ممکن بود بر روی دستگاه‌های حساس بیمارستان اثرگذار باشد که بر همین اساس برای اولین بار در زیر این دو بیمارستان از تکنولوژی نصب پابند ونگارد استفاده شد که این ارتعاشات را منتقل نکند.

 

وی با بیان اینکه ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه ناوگان مترو سرمایه‌گذاری کردیم، ‌ گفت: در روزهای آتی ۶۶ واگن وارد مدار می‌شود که سه واگن دو طبقه و یک لوکوموتیو است که برای خط پنج و مابقی در خط سه و هفت وارد می‌شود اما اولویت ما کاهش سرفاصله قطار در خط سه مترو است.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با ۱۹۰۰ میلیارد تومان توانستیم بیش از ۳۰۰ واگن بسازیم، گفت: البته ما حداقل به ۲۰۰۰ واگن احتیاج داریم که امیدواریم با کمک دولت این مساله حل شود.

 

حسینی با بیان اینکه برای افتتاح خط فرودگاه امام خمینی نیز نیازمند ۱۲ واگن ویژه هستیم، گفت: خط هشت مترو ۵۲ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر آن تا فرودگاه امام خمینی (ره) ساخته شده و این خط در مراحل پایانی ساخت قرار دارد، اما دلیل تاخیر در افتتاح این خط، تامین تجهیزات بود که باید سوئیچ‌هایی از کشور فرانسه وارد می‌شد که در حال حاضر این تجهیزات آمده و در حال نصب هستیم.