آنفلوانزای پرندگان در آمل صدها قربانی گرفت

به دنبال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک مرکز تکثیر و پرورش پرندگان زینتی در آمل، 150 پرنده تلف شده و 330 پرنده دیگر به منظور جلوگیری از انتشار بیماری، معدوم شدند.

کورس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام این خبر می‌گوید: متاسفانه مطلع شدیم که در یک  مرکز مجاز تکثیر و پرورش پرندگان زینتی واقع در موسی محله آمل، 150 قطعه پرنده بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: شیوع این ویروس در فصل سرد سال رایجتر است اما به دلیل بومی شدن ویروس در محیط، در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای، جابه‌جایی کنترل نشده پرندگان و لوازم و تجهیزات و همچنین ورود و خروج بدون رعایت ضوابط، بروز بیماری در هر فصلی محتمل است که متاسفانه رعایت نکردن اصول بهداشتی توسط شخصی که برای انجام واکسناسیون پرندگان به این مرکز وارد شده، سبب انتقال این ویروس مهلک از یکی دیگر از مزارع به این مرکز شده.

ربیعی یادآور می‌شود: طبق آمار ماه گذشته، این مرکز تکثیر و پرورش میزبان 481 قطعه پرنده از 45 گونه متفاوت مانند انواع طوطی، قناری، طاووس، اردک، غاز و قرقاول غیربومی بوده و همچنین از حدود 20 پرنده وحشی آسیب‌دیده مانند قو، خوتکا، چنگر، فیلوش که به دلیل جراحت یا عدم امکان بقا در طبیعت به صورت امانی به این مرکز سپرده شده بودند نگهداری می‌کرده است.

ربیعی در خصوص سرنوشت این پرندگان می‌گوید: به دنبال تلف شدن 150 پرنده بر اثر ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این مرکز، به منظور جلوگیری از انتشار بیماری، طبق دستورالعمل بهداشتی مواجهه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، با استفاده از گاز و به روش مرگ آرام معدوم و در گودال‌هایی به همراه آهک دفن شدند.

وی با بیان اینکه این حادثه، خسارت بسیار سنگینی را به این مرکز تکثیر و پرورش پرندگان زینتی وارد کرده می‌گوید: بیماری آنفلوانزی فوق حاد پرندگان پیش از این، در میان طیور بومی روستاهای مجاور هم مشاهده شده بنابراین توصیه می‌کنیم به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری، اصول بهداشتی هرچه بیشتر توسط مرغداری‌ها، مزارع و مراکز نگهداری رعایت شده و از هر گونه جابه‌جایی، خرید و فروش بدون مجوز بهداشتی خودداری شود.

به گزارش تسنیم، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری عفونی است که ویروس عامل آن می‌تواند بدون مبتلا کردن پرندگان وحشی آبزی توسط آنها جابه‌جا شده و پس از انتقال به مرغ و خروس، بوقلمون، شترمرغ، پرندگان زینتی و پرندگان وحشی غیرآبزی که نسبت به آن به مراتب حساس‌تر هستند، مرگ را برای این پرندگان و خسارت را برای صاحبانشان به همراه آورد. این در حالی است که هرساله با آغاز فصل مهاجرت و قتل عام پرندگان آبزی مهاجر در تالاب‌های شمالی و جنوبی کشور توسط سودجویان، دست به دست شدن و خرید و فروش لاشه‌های آلوده این پرندگان، عاملی برای شیوع این بیماری در میان پرندگان اهلی، زینتی و حتی پرندگان وحشی غیرآبزی به شمار رفته و خسارات بسیاری را به صنعت مرغدای تحمیل می‌کند.