میزان اهمیت دروس در رشته های مختلف کنکور سراسری
لیلی لجمیری کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و مشاور تحصیلی در این باره گفت: برای زمان بندی، مطالب را به ترتیب دسته بندی کنید. مطالب نیمه کاره و ناتمام، مطالب اساسی تر، مطالب ساده فهم تر که احتیاج به زمان کمتری دارند و همچنین اختصاص دادن زمان به قسمت هایی که در سالهای گذشته تست بیشتری در کنکور داشته اند در ایام باقیمانده تا کنکور از اهمیت بالایی برخوردار است.  
 
وی درباره اختصاص زمان به دروس مختلف گفت: بیشتر دانش آموزان به دلیل وقت بیشتری که به دروس اختصاصی می دهند دروس عمومی را کمتر مطالعه می کنند یا به صورت جدی زمان برای آنها در نظر نمی گیرند در حالیکه اگر آنها از اهمیت و تعداد تست های هر قسمت به درستی مطلع باشندهر روز در برنامه خود این دروس را به صورت جدی مطالعه می کنند.به عنوان مثال " درس ادبیات قرابت معنایی حدود 9 تست یعنی 40%، عربی ترجمه و تعریب 14 تست حدود60%، دین و زندگی آیات و روایات 15 تست یعنی 60%، انگلیسی ریدینگ 15 تست حدودا" 68% در سالهای اخیر آزمون سراسری را شامل شده اند. پس از داوطلبان عزیز می خواهم که هر روز در برنامه خود 30 تا 40 تست قرابت معنایی ، خواندن معنی کلمات عربی و انگلیسی را بگنجانند. 
 
این کارشناس آموزش با اشاره به اهمیت دروس در گروه تجریی گفت: داوطلبان تجربی درس های زیست و شیمی را نسبت به سایر دروس اختصاصی بیشتر و بهتر می خوانند و نمره هایشان در آنها بالاتر است به عبارتی رقابت آنها در این دو درس متمرکز است پس بدون کسب نمره بالا در این دروس رتبه خوبی بدست نمی آید، از طرفی کنار گذاشتن ریاضی و فیزیک و توجه مطلق به زیست و شیمی از اشتباهات داوطلبان رشته تجربی است. مره درس زمین شناسی در رتبه کل داوطلبان رشته تجربی موثر است اما رتبه کل در قبولی داوطلب نقشی ندارد پس بجز رشته داروسازی و زمین شناسی برای پذیرش سایر رشته ها موثر نیست اما در همه رشته ها بجز زمین شناسی اهمیت قابل جبرانی دارد. 
 
وی همچنین به اهمیت دروس در گروه ریاضی اشاره کرد و گفت: دانش آموزان این گروه اهمیت بیشتری به دروس ریاضی و فیزیک می دهند و وقت کمتری را به شیمی اختصاص می دهند در حالیکه در سالهای اخیر برای کسب رتبه خیلی خوب داشتن درصد بالا در درس شیمی می تواند کارساز باشد. توجه زیاد به درس حساب دیفرانسیل و کم توجهی به هندسه و گسسته، خواندن افراطی درس شیمی و یا کنار گذاشتن آن همه از اشتباهات رایج داوطلبان ریاضی است. در کنکور ریاضی بر خلاف سایر گروه ها هیچ درس اختصاصی را نمی توان در حاشیه قرار داد. 
 
لجمیری در انتها درباره اهمیت دروس در رشته انسانی نیز گفت: دروس اختصاصی از جمله روان شناسی، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و اقتصاد نقش کلیدی در رقابت داوطلبان گروه انسانی دارند به طوری که نمره پایین تر از 75-80 درصد فرد را از کسب رتبه عالی محروم می کند.  معمولا" داوطلبان این گروه آزمایشی به دروس عمومی توجه کافی ندارند در حالیکه نمره بالا در درس ادبیات و به ویژه معارف در بهتر شدن رتبه داوطلب بسیار موثر است.