خطرات چاقی کودکان

سید ضیا الدین مظهری متخصص تغذیه  اظهار کرد: بر خلاف باور عمومی چاقی کودکان،نشانه سلامتی جسمی و ذهنی آنها در آینده تلقی نمی‌شود؛ بلکه عاملی جدی در زمینه‌سازی و بروز بیماری‌ها و عوارض بی‌شماری در کوتاه‌مدت و درازمدت است.

وی افزود: احتمال ابتلا به برخی بیماری‌هایی مثل پرفشاری خون، اختلال در چربی‌های خون، التهابات مزمن، اختلالات انعقادی، تغییرات بافت و مخاط رگ‌ها و افزایش سطح انسولین خون در این کودکان بیشتر است.

مظهری تصریح کرد: از سنین کودکی این عوامل زمینه وسیعی را برای ابتلا به انواع بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم در سنین بالاتر فراهم خواهد کرد.

این متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌شود، کودکان از نشستن طولانی مدت در مقابل برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های کامپیوتری پرهیز کنند. عدم تحرک از یک سو و گرایش به پرخوری، اعتیاد به نوشابه‌ها و تنقلات از سوی دیگر سلامتی جسم و جان و آینده کودک را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.

مظهری تصریح کرد: هیچ‌کس به اندازه فردی که به اضافه وزن و یا درجاتی از چاقی مبتلا است قادر به تشریح و توصیف رنج و عذاب متحمل شده نیست زیرا که او در جهت دست‌یابی به تناسب اندام و وزن مطلوب و برای رهایی از خطرات احتمالی تهدیدکننده سلامتی جسم و جان خود رنج گرسنگی و رژیم لاغری را متحمل شده و باید از مواد غذایی مورد علاقه و تنقلات رنگارنگی که به طور دایمی و برحسب عادت همه روزه بدون محدودیت به مقدار دلخواه میل می‌کرده چشم‌پوشی کند.

وی گفت: کاهش وزن باید بر مبنای اصول علمی و با تامین کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن و کاهش مقدار کالری‌های دریافتی در حد 300 یا 500 یا حداکثر 1000 کالری از نیاز واقعی افراد برحسب سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد صورت گیرد در غیر این صورت، با عدم رعایت تناسب، تعادل و تنوع در مقدار غذای دریافتی، دیر یا زود، وزن کاهش یافته به تدریج به صورت خزنده‌ای باز خواهد گشت. تا چه رسد به افرادی که تحت تاثیر تبلیغات اغواکننده از رژیم‌های تک‌خوری و جادویی زیان‌بار استفاده نموده باشند.

وی در پایان عنوان کرد: در این گروه از افراد نه تنها در کوتاه‌ترین مدت، وزن کاهش یافته دوباره باز خواهد گشت، بلکه ممکن است وزن فرد حتی به بیشتر از زمان قبل از آغاز رژیم نیز برسد لذا با شناخت زمینه‌های ایجادکننده چاقی و برطرف‌سازی آنها می‌توان از افزایش وزن، چاقی و عوارض متعدد و اجتناب‌ ناپذیر آن که زمینه‌ساز و مساعدکننده اغلب بیماری‌های غیرواگیر و حتی واگیردار می‌باشد جلوگیری کرد.