مشکلات پیش روی احداث پلاسکوی جدید

آن طور که شورای نمایندگان پلاسکو اعلام کرده‌اند، در ابتدای جلسه مسئولین شرکت «رامان» گزارشی از ساخت ساختمان جدید را ارائه دادند که ماحصل آن همان تاکیدات قبل مبنی بر به مسابقه گذاشتن طرح پروژه و شکل آغاز آن بود با این تفاوت که اذعان به عقب بودن از برنامه زمان‌بندی شده ساخت داشتند.

در ادامه این جلسه، کسبه حاضر در جلسه، نظرات خود را ارائه کردند که تاکید بر حفظ عرصه موجود و تحت اشغال فعلی و اضافه نشدن عرصه بیشتر، بازسازی قسمت سالم و نوسازی قسمت خراب شده، عقد قرارداد با کلیه کسبه قبل از تخریب قسمت سالم وشروع ساخت آن و تاکید بر مستندات موجود مابین مالک و کسبه به عنوان مبنای تحویل مغازه‌ها بعد از ساخت، از جمله مباحث و مطالب ارائه شده از سوی کسبه بود.

در پاسخ به اظهارات نمایندگان کسبه پلاسکو، رئیس بنیاد مستضعفان در ارتباط باحفظ عرصه موجود گفت که برای بنیاد نیز مهم است که بتواند در همین عرصه، ساخت و ساز را انجام دهد اما دو شرط دارد؛ شرط اول تأمین شدن کلیه مساحت تحت اشغال که در برگیرنده حقوق کامل تمام 600 کسبه  و متراژ مغازه‌ها است. شرط دوم هم موافقت شهرداری و دیگر نهادهای مسئول مثل میراث فرهنگی و بحث اشراف به سفارت انگلیس است.

سعیدی‌کیا در این جلسه تأکید کرده که  به طور جد به دنبال استیفای حقوق مکتسبه و موافقت نهادهای فوق الذکر است تا در همین عرصه عملیات ساخت را انجام دهد.

براساس گزارش کانال اطلاع‌رسانی کسبه پلاسکو، در ارتباط بازسازی قسمت شمالی هم بنیاد ضمن رد کردن توانایی بهره‌برداری از این قسمت بر این نکته تأکید کرد که «نمی‌تواند مسئولیت بهره‌برداری از وضع موجود را تقبل کند و نسبت به بازسازی کامل و مدنظر نهادهای نظارتی نه صلاح می‌داند و نه وجهه اقتصادی برای آن متصور است.»

کسبه پلاسکو در ارتباط با این موضوع، به نامه دادستانی مبنی بر الزام به بازسازی قسمت سالم اشاره کردند که نماینده حقوقی بنیاد ضمن تأکید بر این نامه گفت که پاسخ داستانی را به طور مکتوب ارائه کرده‌اند و بحث الزام به بازسازی باید از مجاری حقوقی تعقیب شود.

درارتباط با عقد قرارداد با کسبه برای ساخت نیز مسئولان بنیاد اعلام کردند که اصل قرارداد همان قراردادهای اجاره است و نوع جانمایی و نحوه قرارگرفتن مغازه ها هم  بعد از معلوم شدن نقشه مشخص می‌شود.

در نهایت در جلسه روز گذشته کسبه پلاسکو با رییس بنیاد مستضعفان و معاونان این بنیاد، مقرر شد تا حداکثر دوهفته دیگر مشخص شود که بنیاد می‌تواند ضمن استیفای حقوق مکتسبه و موافقت‌های لازم پاساژ را در همین فضای موجود بنا کند یا باید سطح تحت اشغال خود را اضافه کند.

در ضمن بنیاد تأکید کرد برای این که این مهم یعنی ساخت محقق شود، ملک مجاور(پارکینگ) را تحت مالکیت خود درآورده است و برای معارضین فعلی آن هم درصدد گرفتن حکم قضایی برای تصرف است که در صورت نیاز این قسمت را با سطح اشغال فعلی در عرصه تجمیع کرده و عملیات ساخت آغاز می‌شود. 

در پایان با تأکید مجدد بر مکتوب شدن تمام این اظهارات، سعیدی کیا قول داد بعد از مشخص شدن شرایط ساخت، کلیات طرح را مکتوب کرده و منتشر کنند. همچنین وی در این جلسه در چند نوبت بر این مطلب تاکید داشت که بحث کلی بنیاد ساخت 100 درصدی پاساژ و واگذاری آن به تمام ذی‌حقان صدمه دیده است.

همچنین درقسمتی از جلسه ضمن این که گفته شد از طرف شهرداری ادعا می‌شود بنیاد تا کنون هیچ اقدام عملی برای ساخت نکرده است که رییس بنیاد مستصعفان ضمن رد این ادعا متذکر شد در کارگروه ساخت از وزارت راه آقای «حناچی» و از شهرداری منطقه «عابد ملکی» حضور دارند  و تاکنون هم با بنیاد تعامل داشته‌اند. 

سعیدی‌کیا از کسبه پلاسکو خواست به شایعاتی از این دست توجه نکنند و صرفا مطالب را از ناحیه شخص وی یا معاونانش پیگیری کنند.

ساختمان قدیمی و بلند مرتبه پلاسکو واقع در چهار راه استانبول تهران، 30 دی سال 95 دچار حریق شد و به خاطر شدت آتش‌سوزی، فرور ریخت. در این حادثه حدود 16 تن از آتش‌نشانان فداکار، جان خود را از دست دادند.

چندی پیش نیز شورای نمایندگان کسبه پلاسکو، نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشتند و از وی به خاطر اجرایی نشدن وعده‌ها و وعید‌های دولت در حمایت از کسبه آسیب‌دیده انتقاد کردند و خواستار تسریع در اجرایی شدن وعده‌ها شدند.