تیراژ روزنامه‌ها در کشور پایین است

نشست هم‌اندیشی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران مسئول رسانه‌های تخصصی و اختصاصی با موضوع بررسی سیاست‌های حمایتی از رسانه‌های تخصصی برگزار شد.

حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با بیان اینکه جنس نیازهای نشریات تخصصی متفاوت از دیگر رسانه‌ها است، هدف از برپایی این نشست را هم اندیشی برای رفع مشکلات احتمالی و احقاق حقوق صاحبان رسانه‌های تخصصی عنوان کرد.

وی نقش نشریات تخصصی را در پیشرفت علمی کشور بسیار موثر دانست و با انتقاد از این نگاه که پیشرفت علمی کشور تنها با تعداد انتشار مقالات ISI سنجیده می‌شود، تصریح کرد: رشد علمی کشور دارای مولفه‌ها و شاخص‌های مهمی است که یکی از آن‌ها تعداد مقالات ISI  است. موضوع آموزش و پرورش و میزان بین‌المللی بودن آموزش عالی چه از حیث تعداد دانشجویان ما در خارج از کشور و چه تعداد دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند از دیگر ملاک‌های مهم ارزیابی پیشرفت علمی جامعه است.

وی سواد علمی را به عنوان یکی دیگر از مؤلفه‌های ارزیابی پیشرفت علمی جامعه عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت ارتباطات علم در دنیای امروز گفت: نشریات یا رسانه‌هایی که عهده دار توسعه علمی در جامعه هستند، به افزایش سواد علمی جامعه کمک می‌کنند  و حمایت از این نشریات وظیفه حاکمیت است.

انتظامی با بیان اینکه مطبوعات تخصصی، مایه افتخار صنف ما هستند، گفت: برخی نشریات تخصصی از چنان وجاهت و مقبولیتی برخوردارند که برای حوزه تخصصی خود حتی جشنواره برگزار می‌کنند و داوری آنها مورد قبول بزرگان آن حوزه تخصصی است.

انتظامی همچنین تاکید کرد: از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با صنوف یا ارگان‌هایی که نشریه تخصصی مرتبط با آن حوزه منتشر می‌شود، با هماهنگی انجمن‌های صنفی مربوطه مانند تفاهم نامه ریلی استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه به اولویت‌های 12 گانه پیش بینی شده در بسته حمایتی سال 96 اشاره کرد و گفت: پرداختن به موضوعاتی همچون «قرآن و معارف اسلامی، ‌ فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، هر یک از محورهای 24  گانه اقتصاد مقاومتی، ترویج زبان فارسی، پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی توسط رسانه‌هایی که با گستره توزیع استان‌های مرزی منتشر می‌شوند، افزایش سواد علمی جامعه، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گردشگری و توسعه ایرانگردی، محیط زیست، وقف، کتاب و کتاب‌خوانی» از جمله اولویت‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و رسانه‌هایی که موضوع انتشارشان هر یک از این موضوعات باشد تا 3 برابر بیشتر از دیگر رسانه‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند. 

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز فضای رسانه‌ای بر پایه پهنای باند، آنلاین بودن و تعامل با مخاطب تعریف می‌شود، تصریح کرد: الگوی مصرف رسانه‌ای در حال تغییر است و با ظهور رسانه‌های مدرن و بر موبایل‌محور، نقش رسانه‌های سنتی روز بروز کمتر می‌شود در عین حال رسانه‌های بین‌المللی، رسانه‌های محلی و رسانه‌های تخصصی در بین دیگر رسانه‌های سنتی با فرصت توسعه و افزایش ضریب نفوذ مواجه است.

انتظامی در همین زمینه به شمارگان پایین روزنامه‌های کشور اشاره کرد و گفت: در حدود 200 روزنامه داریم که مجموع شمارگان آن‌ها کمتر از 900 هزار نسخه در روز است. 

وی همچنین با اشاره به تسهیل صدور مجوز در دولت یازدهم بر اساس قانون و اعطای مجوز فعالیت به پایگاه‌های خبری، افزود: ساماندهی و قانونمندسازی پایگاه‌های خبری، نشریات محلی و نشریات تخصصی اولویت‌های سه گانه ما در حوزه اعطای مجوزهاست.