مبارزه با تروریسم چالش بزرگ کشورهای جهان است

 سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در نشست کالکان 2017 (بررسی سازوکارهای مبارزه با تروریسم) که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: امروزه ترورسیم به عنوان یک چالش بزرگ است و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی با آن مقابله کند، به همین دلیل مبارزه با تروریسم همکاری تمام کشورهای جهان را می‌طلبد.

وی افزود: پلیس و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قادر به ردیابی تمامی تحرکات تروریسم در همه نقاط به ویژه در مرزها است و می تواند با بهره گیری از تجهیزات تمام تحرکات تروریست‌ها را رصد کند.

فرمانده ناجا افزود: البته جمهوری اسلامی ایران خود قربانی تروریسم است و تاکنون 17هزار نفر به دست تروریست‌ها به شهادت رسیده اند.

سردار اشتری بیان داشت: پلیس ایران با راه‌اندازی سامانه ماین در مرزها توانسته در جهت مقابله با تروریسم، بیش از 450 گذرنامه مسروقه را شناسایی و از طریق این سامانه 16هزار پیام را با دیگر کشورها مبادله کند و 30 نفر از مجرمان را دستگیر و به کشورهای خواهان مسترد کند.

وی گفت: تقویت همکاری در جهت مقابله با تروریسم و پیشگیری از جرایم سازمان یافته و نو ظهور ضروری است و مقابله با آن از سطح بالایی در جهان برخوردار است و تقسیم تروریسم به خوب و بد خطای راهبردی است زیرا تروریسم مرز نمی شناسد و زیر هر لقایی برای امنیت جهان تهدید به شمار می آید.

وی تاکید کرد: ضرورت حفظ منافع جمعی ایجاب می کند که مبارزه با این پدیده در چهار چوب تعهدات بین الملی انجام شود و مبارزه با آن بر مبنای اهداف مشترک بین الملی موجب محدود شدن فعالیت تروریسم می شود.

فرمانده ناجا افزود: تروریسم و افراط گرایی  را می‌توان نتیجه بی عدالتی، تبعیض، جهل و نژادپرستی دانست و در حقیقت این معضل نه فقط مختص یک منطقه و یک دین و مذهب است و نمی توان صرفا با عدوات نظامی با آن مقابله کرد.

سردار اشتری ادامه داد: سازمان اینترپل به عنوان یک سازمان بزرگ و مهم بین الملی می تواند در موضوع مقابله با تروریسم و افراطی گرایی اقدامات موثری را در جهت همکاری کشورها انجام دهد و در جهت مقابله با توسعه جرایم سازمان یافته راهکارهایی ارایه کند.

وی با تاکید بر اینکه برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه با جرایم یکی از اهداف مهم کشورها است و محقق شدن آن در گروی مبارزه با ریشه‌های تروریسم و بروز جرایم است، گفت: اقدامات تروریستی صلح و امنیت جهانی را مورد هجمه قرار داده و خشکاندن ریشه آن نیازمند عزم جهانی است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود در این مبارزه پیشگام بوده و علی‌رغم ناامنی‌های موجود در منطقه، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه برخی از گروه‌های تروریستی پس از فرار از کشور اقدامات تروریستی خود را از خارج از کشور پیگیری می‌کنند، به عدم برخورد با این گروه‌های تروریستی انتقاد کرد و افزود: یکی از مهمترین گروه‌های تروریستی گروه MKO موسوم به منافقین است که بیش از 12 هزار نفر مردم بی‌گناه کشور را ترور کرده و حتی دست در دست صدام حسین، مرتکب جنایات بزرگی از جمله نسل‌کشی و قتل عام 5 هزار نفر از مردم کردستان عراق شده است.

رئیس پلیس کشور گفت: امروز شاهد هستیم که نام این گروه تروریستی از گروه‌های تروریست بین‌المللی خارج شده و متاسفانه چندی پیش و به دلایل نامعلومی نام این گروه از لیست گروه‌های تروریستی خارج شد که خروج نام این گروه از این لیست جای تأمل دارد.

وی گفت: جامعه بین‌المللی باید اقدامات تکنیکی و پیشگیرانه برای مبارزه با سوءاستفاده گروه‌های تروریستی از فضای سایبری داشته باشند و به گفته کارشناسان باید تمام کشورها دسترسی به زیرساخت‌های فضای سایبری و اینترنت داشته باشند اما متاسفانه شاهدیم که دسترسی به این زیرساخت‌ها تنها در اختیار یک کشور است.

سردار اشتری در ادامه با اشاره به مبارزه موثر با تأمین مالی گروه‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق زنان و کودکان را بخشی از راه‌های تأمین منابع مالی تروریست‌ها عنوان کرد و گفت: مهمترین منابع گروه‌های تروریستی و به خصوص گروه‌های تکفیری، منابع نفتی کشورهای خاص است که به راحتی در اختیار این گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد.

سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز پلیس جمهوری اسلامی ایران میزبان 29 کشور و 76 عضو اجلاس کالکان است.

وی افزود: موضوع نشست کالکان مقابله با تروریست به عنوان یکی از موضوعات اصلی تهدید‌کننده جهان است.

سردار اشتری گفت: امروز نشست کالکان برگزار شد و این نشست دو روز ادامه دارد و امیدواریم دستاوردهایی برای کشورهای شرکت‌کننده به همراه داشته باشد و امیدواریم کشورها بدون هیچ تفکر سیاسی به مقابله با تروریست بپردازند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بعد از حوادث تروریستی اخیر وضعیت امنیتی کشور چگونه است؟، گفت: در حال حاضر وضعیت امنیتی کشور بسیار مناسب است و هیچ مشکلی نداریم و با هوشیاری مردم و دستگاه‌های امنیتی در مرزها و در داخل کشور دستگیری‌های هوشمندانه داشتیم و امیدواریم گروه‌های تروریستی از این اقدامات سریع سپاه و نیروهای انتظامی درس عبرت بگیرند.