مقابله ایران با تروریسم در هر لباس و تفکری

عبدالرضا رحمانی فضلی صبح دوشنبه در ابتدای سخنان خود در اجلاس اجلاس کارگروه عملیاتی پروژه کالکان که  با هدف بررسی ساز و کارهای مبارزه با تروریسم  در تهران برگزار شد، با اشاره به حضور خانواده های معظم شهدای تروریست در این نشست گفت: این خانواده ها سند مظلومیت ایران در تروریسم هستند.

وی گفت: متعهد هستیم با تروریست در هر که لباسی هست و قصد بر هم زدن امنیت را دارد مبارزه کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: جرائم سازمان یافته فرا ملی تهدیدی برای جامعه جهانی و بشریت است‌ و  این امر دولت ها را به فعالیت واداشته است.

وی ویژگی های تروریست را برشمرد و گفت: عمدی بودن، خشونت آمیز بودن وحشت آفرین بودن و پیروی نکردن از اهداف‌جنگی و‌ همچنین انتخاب قربانی از میان افراد جامعه از ویژگی های تروریست ها است.

وزیر کشور با اشاره به حوادث یازده سپتامبر و‌حوادث تروریستی در افغانستان ،پاکستان و‌دیگر ‌کشورها گفت: نشانه های از تغییرات اساسی در اهداف و جغرافیای تروریسم دیده می شود.

وی به تبین تروریسم نوین پرداخت و گفت: تروریسم نوین ریشه در ایده های غیر عقلایی به‌ویژه تکفیری دارد. مذهب اداعایی تروریست ها هم مایه انگیزش نیروهای سر خورده و هم ظرفیتی برای جذب نیرو از خارج کشور است.

رحمانی فضلی ادامه داد: زدن انگ تروریست به هر گروه سیاسی در هر منطقه از جهان به ویژه مناطق اسلامی موجب فراهم آوردن فرصت برای تروریست واقعی می شود.

وی گفت: در تروریست سنتی تعداد مشاهده کنندگان زیاد بود اما در تروریسم نوین خواهان افزایش کشته ها و‌قربانی های هستند و این باعث افزایش خشونت می شود. به همین دلیل تروریست جدید به دنبال استفاده از سلاح کشتار جمعی است و به سلاح هایی متوسل می شود که قدرت تخریبی بالایی داشته باشد و به دنبال سلاح های میکروبی، شیمیایی و حتی هسته ای هستند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: تروریسم نسبت به نظام بین الملل اهداف ساختار شکنانه دارد و مذاکره‌با آن بی نتیجه است.القاعده و داعش تروریست را امری ارزشسی و مقدس می دانند و در امور غیر عقلایی و خود ساخته از آن دست بر نمی دارند.

وزیر کشور گفت: تروریست جدید حوزه عملیاتی مشخصی ندارد و‌مختص منطقه و کشور خاصی نیست و کل نظام بین المللی را هدف می داند.وجود افراد هم سو در کشورهای مختلف آن ها را به این هدف نزدیک‌می کند.

رحمانی در توضیح تروریست جدید گفت: این تروریسم‌حلقه های پراکنده و انعطاف‌پذیری دارد. از فضای مجازی و رسانه به طور گسترده استفاده می کند تا انعکاس جهانی داشته باشد و حامی جذب کند.هیچی یکی از ادیان به ویژه اسلام آنچه امروز در سوریه، عراق ، پاکستان ، افغانستان ، یمن و‌ نیجریه رخ میدهد را تایید نمی کند و اساس این تفکر تکفیری را رد می کند.

وی گفت: باید برای مبارزه اراده سیاسی ، صداقت و همکاری بین المللی صورت بگیرد.

در حاشیه این مراسم از خانواده شهدای ترور در ایران تقدیر شد. نمایشگاه ایران بزرگترین قربانی تروریسم نیز در حاشیه این اجلاس برپا شده است.

اجلاس کارگروه عملیاتی پروژه‌ مالکان تا فردا در تهران ادامه دارد.