وضعیت نامناسب مدارس غیردولتی

 تابستان، فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است و این موضوع، ذهن خانواده‌ها را درگیر می‌کند.

از جمله موضوعات که در این روزها خبرساز است، موضوع تخلفات برخی مدارس و اعتراض والدین به این تخلفات است؛ اخذ اجباری وجه در بعضی مدارس دولتی تا شهریه‌های نامتعارف در برخی مدارس غیردولتی از جمله این موارد هستند.

البته دامنه تخلفات بعضی مدارس غیردولتی به اعمال سلیقه در تعیین شهریه محدود نمی‌شود بلکه به عنوان مثال تعیین شروط بعضاً عجیب و سخت توسط برخی مدارس گاه خانواده‌ها را متعجب می‌کند؛ تخلفاتی که به نظر می‌رسد بیش از هرچیز ناظر به ضعف نظارت و اجرای دقیق قانون است. 

*کاسبی با شرط ورود

بسیاری از خانواده‌ها به خصوص آنهایی که فرزندشان کلاس اولی هستند یا تغییر پایه را تجربه می‌کنند درباره کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه محل تحصیل فرزندشان دغدغه دارند و به همین خاطر دولت مدرسه خوب از نظر خود می‌گردند.

اما گاهی خانواده‌ها، آنچه با آن مواجه می‌شوند با آنچه فکر می‌کردند متفاوت است؛ آنها با شاخص‌هایی سلیقه‌ای و بعضاً غیرکارشناسی روبه‌رو می‌شوند که گاهی حتی سلامتِ روان دانش‌آموز را به مخاطره می‌اندازد؛ از قبولی در آزمون‌هایی به سختی آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان تا گذراندن دور‌ه‌های روانشناسی که شرط شرکت در هریک از آنها هم متضمن پرداخت مبلغی به حساب مدرسه است.

مادر یک دانش‌آموز کلاس اولی که برای ثبت‌نام فرزندش به یکی از مدارس غیردولتی منطقه 10 تهران رفته بود در شرحی از عمل سلیقه‌‌ای که باعث آزردگی و تعجب وی شده بود را مطرح کرد.

وی گفت: ابتدا که با مدرسه تماس گرفتم مبلغی به من اعلام کردند که این مبلغ با هر بار مراجعه تغییر کرد و هربار به بهانه‌ای اضافه می‌شد اما مهم‌تر از شهریه مدرسه، آزمون روانشناسی اجباری بود.

این مادر ادامه داد: یک روان‌شناس با فرزندم صحبت کرد و سؤالاتی از او پرسید که برای سن او مناسب نبود، بعد از این جلسه به من اعلام کردند دقت دیداری و شنیداری پسرم کم است و احتیاج به چند جلسه روان‌شناسی دارد که برای هر جلسه باید 30 هزار تومان بپردازم.

وی اضافه کرد: جدا از هزینه جلسات مشاوره، مشکل فرزندم برای دغدغه‌‌ای شده بود که البته مدرسه عنوان کرد پسرم مشکلی ندارد و این کلاس‌ها برای آمادگی بیشتر است اما اگر مشکلی نیست پس دلیل این ایجاد نگرانی چیست.

پدر یک دانش‌آموز کلاس اولی هم از این ملاک‌های غیرکارشناسی برخی مدارس غیر دولتی ناراضی بود و گفت: با پسرم برای ثبت‌نام به یکی از مدارس غیردولتی منطقه 12 رفتیم، کلاس اول خود به خود برای کودک استرس‌زاست اما برخوردی که با پسرم در این مدرسه شد استرس او را چند برابر کرد.

وی ادامه داد: تست‌های روان‌شناسی و روش‌ نادرست جدا کردن پسرم از من باعث ترس او از مدرسه شد که امیدوارم این ترس در او نهادینه نشود.

*رضایت خانواده‌ها از تحصیل فرزندشان در مدارس غیردولتی

ملاک‌هایی همچون معدل بالا، قبولی در آزمون‌های سخت و گذراندن دوره‌های مشاوره اجباری مسائلی است که برخی مدارس غیردولتی، آن را تعیین و اجرا می‌کنند و در این بین به دنبال گرم کردن بازار خود هستند.

حسن مسعودی مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که «براساس آمار میزان رضایت خانواده‌ها از مدارس غیردولتی در چه سطحی است؟» گفت: برای ارائه آمار، باید بررسی‌های میدانی صورت بگیرد، اما چنین آماری وجود ندارد و با توجه به رشد سالانه تعداد مدارس و دانش‌آموزان و همچنین ماندگاری آنها در این مدارس می‌توان ادعا کرد قاطبه خانواده‌ها از تحصیل فرزندشان در مدارس غیردولتی رضایت دارند.

وی در مورد جواز اعمال ملاک‌های سلیقه‌ای گفت: مطابق ماده 20 قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی، مدارس غیردولتی در صورت وجود دانش‌آموز علاقه‌مند به ثبت‌نام در محل، وظیفه دارند همه ساله حداقل 20 درصد از کل ظرفیت دانش‌آموزان را به آنها اختصاص دهند ضمن آنکه در صورت تقاضای بیش از حد ظرفیت، امکان برگزاری آزمون کتبی برای جلوگیری از اعمال سلیقه پیش‌بینی شده است.

* لزوم توجه به فرایند جذب دانش‌‌آموزان در مدارس غیردولتی

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مدارس غیردولتی تنها تفاوتشان با مدارس دولتی در دریافت شهریه است و نباید ملاک‌های سلیقه‌ای دیگر برای ثبت‌نام داشته باشند.

به گزارش فارس، هرچند مدارس غیردولتی خصوصی هستند و مؤسس با هزینه خود اقدام به راه‌اندازی آن کرده است اما با توجه به حساس بودن عرصه تعلیم و تربیت، توجه به فرایند جذب دانش‌آموزان مهم است.

البته نباید فراموش شود که مدارس غیردولتی بسیار خوبی نیز در کشور فعالیت می‌کنند که نباید حساب تعدادی از مدارس غیردولتی که روند نامناسبی را در پیش گرفته‌اند با این مدارس، یکسان بگیریم و به یک چشم به آنها بنگیریم.