خواص باورنکردنی نخود سبز

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در زمان کودکی و یا حتی الآن شروع می‌کنند به جدا کردن نخود فرنگی‌های موجود در غذاها. اما در این مقاله‌ی کوتاه ما قصد داریم چند نمونه از فواید این نخودهای سبز کوچک را بازگو کنیم تا شما را با آن آشتی دهیم.

 دوستدار قلب شما

۹۰ گرم نخودفرنگی پخته شده یعنی معادل نصف فنجان حدود یک چهارم نیاز روزانه ما به فیبرها را تامین می کند. خانم هایی که تغذیه شان سرشار از مواد غذایی حاوی فیبر است کمتر از خانم هایی که فیبر کمتری مصرف می کنند در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار می گیرند. در خصوص آقایان نیز باید بگوییم داشتن تغذیه سرشار از فیبر خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

 

مقابله با رادیکال های آزاد

نصف فنجان نخودفرنگی پخته شده ۲۵ درصد نیاز روزانه ما به منگنز را تامین می کند. منگنز یکی از عناصر کلیدی آنزیمی است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند. متاسفانه کار رادیکال های آزاد تخریب و آسیب رسانی به سلول های بدن است. این رادیکا ل های شوم می توانند باعث رشد برخی از سرطان ها شده و به غشای سلول ها و DNA ما آسیب برسانند. برای همین لازم است تمام تلاش خود را برای مقابله با این رادیکال های آزاد انجام دهید.

کمک به کاهش وزن

نخودفرنگی یک ماده غذایی کم کالری و کم چرب و حاوی پروتئین است. در واقع در هر فنجان نخودفرنگی ۱۳۴ کالری وجود دارد و همانطور که گفتیم سرشار از فیبر می باشد. برای همین هم این ماده غذایی در کاهش وزن بسیار موثر عمل می کند. اگر قصد لاغری دارید سوپ سبزیجات تهیه کرده و داخل آن نخودفرنگی بریزید. در این صورت سوپ تان حاوی ۹ گرم فیبر و ۹ گرم پروتئین می شود که جلوی اشتها را گرفته و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند.

کاهش کلسترول خون

نخود فرنگی منبع خوب پکتین و فیبرهای غذایی دیگری است که میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید حتماً نخود فرنگی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.

پیشگیری از یبوست

نخود فرنگی سرشار از فیبرهای غیر حلَالی است که از یبوست پیشگیری می‌کنند.

ویتامین های موجود در نخودفرنگی

ویتامین C

نصف فنجان نخودفرنگی پاک شده یعنی در حدود ۹۰ گرم از این نخودهای سبز ۵۰ درصد نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت های بدن و همچنین برای ساخت کلاژن لازم است. باید بدانید که کلاژن پروتئین لازم برای سلامت غضروف ها، پوست و تاندون ها می باشد و بدون آن کار این بافت ها لنگ می شود. از این ها گذشته وجود ویتامین C برای جذب بیشتر آهن لازم است.

 

منبع اسید فولیک

نخودفرنگی خام و پخته منبع خوب اسید فولیک یا همان فولات محسوب می شود. در واقع نصف فنجان نخودفرنگی حدود ۱۳ درصد نیاز روزانه ما به این ویتامین را تامین می کند. اسید فولیک یکی از آن ویتامین های لازم و ضروری بدن است. افرادی که اسیدفولیک بیشتری دریافت می کنند به میزان ۵۰ درصد کمتر در معرض افسردگی قرار می گیرند.

ویتامین K

نخودفرنگی منبع خوب ویتامین K محسوب می‌شود. این ویتامین برای تولید پروتئین‌هایی که در انعقاد خون نقش دارند کمک می‌کند. ویتامین K همچنین در ساخت استخوان‌ها نیز نقش دارد.

مس

نخودفرنگی را یکی از منابع غذایی مس می‌دانند. باید بدانید که مس برای تولید هموگلوبین و کلاژن (پروتئین به کار رفته در ساخت و ترمیم بافت‌ها) نقش دارد.

ویتامین B1

تیامین یا همان ویتامین B1 بخشی از کوآنزیم‌های ضروری برای تولید انرژی از کربوهیدرات‌های مصرفی ماست. این ویتامین همچنین در انتقال پالس‌های عصبی داخل نورون‌ها و همچنین رشد طبیعی سلول‌های بدن نقش دارد.

ویتامین‌های B2 و B6

این نخودهای سبز تروتازه منبع خوب ویتامین‌های B2 و B6 هستند. ویتامین B2 نقش مهمی در سوخت‌وساز کالری‌ها و رساندن انرژی به سلول‌های بدن دارد. علاوه بر این به رشد و احیای بافت‌های بدن، تولید هورمون‌ها و تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. ویتامین B6 نیز به سوخت‌وساز پروتئین‌ها و اسیدهای چرب و همچنین تولید نروترنسمیتورها کمک می‌کند. این ویتامین نیز در ساخت گلبول‌های قرمز و حمل اکسیژن تأثیر دارد. ویتامین B6 برای تبدیل گلیکوژن به گلوکز لازم است و در عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن نقش دارد. این ویتامین به ساخت برخی از ترکیبات سلول‌های عصبی و تنظیم گیرنده‌های هورمونی کمک می‌کند.

 

فسفر

این ماده‌ی معدنی نقش مهمی در ساخت و حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها دارد. فسفر همچنین در رشد و احیای بافت‌های بدن و همچنین حفظ pH خون نقش دارد. شما با مصرف نخودفرنگی و جذب میزان قابل‌توجهی فسفر می‌توانید کمک زیادی به ساخت و حفظ غشاهای سلولی خود بکنید.

آهن

نخودفرنگی پخته‌شده منبع خوب آهن گیاهی محسوب می‌شود. این ماده‌ی معدنی برای انتقال اکسیژن و ساخت گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی دارد. علاوه بر این آهن در تولید سلول‌های جدید، ترشح هورمون و نروترانسموتورها (ناقل‌های عصبی) شرکت دارد. درست است که آهن موجود در مواد غذایی گیاهی کمتر از آهن موجود در مواد غذایی حیوانی جذب بدن می‌شود؛ اما لازم است بدانید که ویتامین C برای افزایش میزان جذب این آهن موثر است.

منیزیم

نخودفرنگی یکی از منابع غذایی منیزیم محسوب می‌شود. این ماده‌ی معدنی در رشد استخوان‌ها و ساخت پروتئین‌ها، کنترل عملکرد آنزیم‌ها، انقباض عضلانی، سلامت دندان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد. منیزیم همچنین در سوخت و سازی کالری‌های دریافتی و همچنین نقل و انتقال پالس‌های عصبی شرکت دارد.

زینک یا همان روی

نخود فرنگی یکی از تأمین‌کننده‌های زینک محسوب می‌شود که در درک طعم‌ها، التیام جراحات و رشد جنین تأثیر بسزایی دارد. این عنصر همچنین در کنترل هورمون‌های جنسی و تیروئید نقش دارد.

 

 

ویتامین A

نخودفرنگی یکی از بهترین منابع جذب ویتامین A برای خانم‌هاست. این ویتامین در رشد استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارد و برای حفظ سلامت پوست و مقابله با عفونت‌ها لازم است. ویتامین A نقش آنتی‌اکسیدانی دارد و باعث تقویت قوه‌ی بینایی می‌شود.

لوتئین و زآگزانتین

این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به خانواده‌ی کاروتنوییدها تعلق دارند که از بیماری آب مروارید و بیماری‌های چشمی دیگر پیشگیری می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها با سرطان‌های سینه و ریه نیز مقابله کرده و سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهند.

خرید و نگهداری

برای خرید به کیفیت این سبزی‌ها توجه کنید: غلاف نخود فرنگی مرغوب، سبز تیره و دانه آن کاملاً گرد و رنگ آن سبز چمنی است. باقلای مرغوب، سبز رنگ و محل دانه در داخل غلاف فاقد فضای خالی است. پوست دانه باید سبز باشد نه سفید. اگر دانه باقلا سفت و رنگ آن زرد باشد، کیفیت باقلا پایین است.

برای فریز کردن باقالا و نخود‌فرنگی که معمولا برای دسترسی در بقیه ایام سال انجام می‌شود و برای حفظ رنگ و کیفیت از روش بلانچینگ استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از شوک حرارتی، آنزیم‌های موجود در این دانه‌ها را غیر فعال می‌کنند. در این روش ابتدا دانه‌ها را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب جوش فرو می‌برند و پس از آن آن را بلافاصله با معرض آب سرد قرار می‌دهند.