آثار مضر آلودگی هوا بر باروری مردان

دکتر علی اصغر غفاری‌زاده افزود: مطالعات علمی در خصوص تاثیر آلودگی بر روند باروری زنان و مردان در استان مرکزی انجام نشده اما شواهد علمی نشان می دهد آلودگی هوا نقش مخربی در باروری مردان ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: تداوم آلودگی هوا در مردان موجب کم شدن میزان جهش اسپرم می شود و راه مقابله و پیشگیری از این معضل استفاده مستمر از مواد حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های سی و دی است. وجود سرب و دی اکسید گوگرد در هوا در تنفس مردان باعث می شود تا شکل طبیعی اسپرم مردان تغییر کرده و بر روی حرکت اسپرم تاثیرات نامطلوب می گذارد.
او به مردان توصیه کرد: از استعمال تنباکو، الکل، سیگار و مواد شیمیایی موجود در چسب، لاک، مواد رادیواکتیو، سموم کشاورزی، آفت کش و حشره کش ها دوری کنند و به ویژه در محیط های آلوده و شهرهایی که با معضل آلایندگی هوا دست به گریبان هستند.
مسئول مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: میزان آسیب پذیری سلول های جنینی در هنگام آلودگی هوا شدت پیدا می کند و به علت کامل نشدن سیستم دفاعی جنین تاثیرات غیرقابل جبرانی به وجود می آید.
دکتر غفاری زاده اظهار کرد: زنان باردار و جنین آنان به شدت از آلاینده های خطرناک محیطی تاثیر پذیر هستند و باید در روزهایی که هوا شرایط ناسالم دارد از حضور درمحیط های باز شهری خودداری کنند و توصیه های بهداشتی و درمانی را جدی بگیرند.
دکتر غفاری زاده افزود: آلاینده های هوا اعم از ذرات معلق و انواع گازهای سمی در شرایط هشدار، اضطرار، بحران و ناسالم از طریق تنفس به بدن مادر باردار وارد می شود و پیامدهای مخربی را بر جنین دارد.
وی اظهار کرد: در هشت هفته اول بارداری آلودگی هوا به علت ذرات معلق دی اکسید گوگرد و منواکسید کربن روی قلب جنین تاثیر می گذارد و منجر به ناهنجاری قلبی جنین می شود و همچنین در هشت تا ۱۲ هفته اول بارداری، چون مغز جنین در حال شکل گیری است احتمال دارد ضریب هوشی جنین تاثیرات جبران ناپذیری داشته باشد.
وی گفت: آلودگی هوا در تمام دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک است و در سه ماه دوم باعث ناهنجاری جنین و از ماه هشتم به بعد بارداری آلودگی هوا باعث کاهش وزن جنین می شود.