زباله‌سوزی، شیوه ابتکاری مدیریت پسماند در استان گلستان!+ عکس

اکنون یک ماهی است که سایت بازیافت زباله غرب استان گلستان واقع در منطقه منگلی در 22 کیلومتری شمال شهرستان آق‌قلا در آتش می‌سوزد و دود ناشی از سوختن هزاران تن زباله که در مساحتی حدود 50 هکتار و تا ارتفاع سه متر انباشته شده، وضعیتی مشمئزکننده در منطقه ایجاد کرده بی‌آنکه گزارش‌های مردم منطقه و انتقادات رسانه‌های محلی، اقدامی را از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری های استان گلستان و یا واکنشی قاطع و اقدامی موثر را از جانب اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان به همراه داشته باشد. گویی سوختن و از بین رفتن بی‌دردسر این حجم چشمگیر از زباله، به مذاق مسئولان  چندان هم بد نیامده باشد! زباله‌هایی شامل مواد گوناگون از جمله پلاستیک که گاز متان، بخارات جیوه و سایر بخارات سمی وسرطان‌زای حاصل از سوختنشان از یک سو و تبدیل شدنشان به انواع سموم و آلاینده‌های سرطان‌زا از سوی دیگر نه تنها محیط زیست و سلامت مردم منطقه را تهدید می‌کند بلکه می‌تواند پس از پراکندگی و نشست در خاک با تاثیر بر محصولات کشاورزی و دامداری، به سفره های غذایی مردم رخنه کرده و پیامدهایی جبران‌ناپذیر را در سراسر کشور به همراه بیاورد.

آنچه مشاهده می‌کنید شاید ابتدا، حرکت ابرها را بر فراز آسمان تداعی کند اما در حقیقت دودی است مرگ‌بار که در سایه بی‌کفایتی مسئولان ذی‌ربط، از سوختن هزاران تن زباله حاصل شده و آسمانی کبود و زمینی آلوده را برای ساکنان منطقه آق‌قلای استان گلستان به جا گذاشته است.

 

 

اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان سال گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از آغاز عملیات اجرایی کارخانه پسماند ویژه صنعتی در گلستان داده و گفته بود: هم‌اکنون مدیریت پسماند خانگی، بیمارستانی، کشتارگاهی و کشاورزی استان از وضعیت خوبی برخوردار است و ارتقاء سطح مدیریت پسماندهای صنعتی در دستور کار قرار دارد.