عملکرد موفق دستگاه های نظارتی در حوزه بیماری های غیرواگیر

 همایش معاونین غذا و دارو سراسر کشور با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داور برگزار شد.

رسول دیناروند در خصوص عملکرد چهارسال گذشته سازمان غذا و دارو گفت: وظیفه اصلی سازمان غذا و دارو کنترل سلامت و ایمنی فرآورده‌ها، کنترل بازار دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از بیماران است.

وی افزود: در طی یکسال گذشته همایش‌های بین المللی معتبری برمبنای تغذیه و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیردار برگزار شده است و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این عرصه به جهان معرفی شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به عملکرد موفق دستگاه های نظارتی در حوزه بیماری های غیرواگیر تصریح کرد: درحوزه بیماری‌های غیر واگیر دستگاه‌های نظارتی و تنظیم کننده عملکرد موفقی داشته اند.

دیناروند خاطرنشان کرد: کاهش شکر، نمک و چربی و تلاش برای حذف اسیدهای چرب ترانس از جمله تصمیماتی است که توسط سازمان غذا و دارو انجام شده و سازمان استاندارد نیز از آن تبعیت کرده است. در همین راستا اصلاح استاندارد‌های مربوطه مانند اصلاح استاندارد‌های مربوط به نوشیدنی‌ها در سطح بازار را شاهد هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: در شرایطی که تصمیم بر کاهش شکر یکی از برند‌های معروف نوشابه گرفته شد میزان سطح کاهش شکر از ۱۴ گرم درصد سی سی به 10 گرم سی سی کاهش یافت و این به معنای کاهش ۴۰ درصدی شکر در نوشابه بود همچنین میزان اسید چرب ترانس در همه روغن‌ها جز یکی دو مورد انجام شد.

وی عنوان کرد: در حوزه غذا بحث‌هایی در خصوص تغذیه طراحی و اجرا شد و صنعت غذایی آن را پیاده کرد به طوری که در اکثر استان‌ها تمامی صنایع به طور صددرصدی این طرح‌ها را اجرا کرده و در استان‌های ضعیف ۸۰ درصد آن اجرا شده است.

دیناروند با بیان اینکه "میزان کاستی‌ها نشانه ضعف ما در اطلاع رسانی کامل است" گفت: در حوزه دارو حافظه بعضی افراد به صورت کوتاه مدت عمل می‌کند. این درحالی است که مردم مشکلات دارویی خود را فراموش نکرده و به دنبال تدابیری برای رفع آن هستند. بحران دسترسی مردم و هزینه‌های سنگین دارو در چارچوب قانون حل شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در سال ۹۱ نزدیک به ۱.۲ میلیارد واردات دارو داشتیم که در اوج بحران ما در کمبود دارو ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم دارو وارد کشورشده است.