عاشقان فست فود؛این بیماری در کمین شماست!

دکتر محمود اسحاق حسینی گفت : اگرچه عوامل مختلفی منجر به ابتلای افراد به التهاب صفرا می‌شود، اما با توجه به این‌که جوانان بیشتر از گذشته به این بیماری مبتلا می‌شوند نشان می‌دهد که تغییر سبک تغذیه از مهم ترین عوامل ابتلای این بیماری است که در نتیجه تشکیل سنگ در اثر خوردن غذاهای چرب به ویژه فست فودها به وجود می‌‍آید.

به گفته این فوق تخصص گوارش، در گذشته این بیماری بیشتر در افراد  ۴۰ تا ۵۰ سال به بالا مشاهده می‌شد، اما امروزه در میان جوانان این بیماری بسیار دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن افزایش این بیماری نسبت به گذشته در میان افراد لاغر هم مشاهده می‌شود در صورتی‌که در گذشته افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به التهاب کیسه صفرا بودند. همچنین  در میان خانم‌های جوان و مجرد نیز این بیماری شایع شده است، در حالی که این بیماری معمولا در زنانی بروز پیدا می کرد که بعد از چند زایمان به این بیماری مبتلا می‌شدند.

اسحاق حسینیدرباره این بیماری نیز توضیح داد: کیسه صفرا یک عضو ذخیره‌ای در بدن است و صفرای ترشح شده را برای مواقع لازم به منظور هضم چربی‌ها مصرف می‌کند، در صورت به هم خوردن ترکیبات صفرا، ترشح آن قطع شده و در نتیجه هضم و جذب چربی‌ها صورت نمی‌گیرد.

این فوق تخصص گوارش اظهار کرد: به همین دلیل چربی‌ها  در ابتدا به صورت گل و لای تجمع یافته و به مرور تشکیل سنگ صفرا می‌دهند، به طوری که ممکن است یک سنگ ۱۵ میلیمتری حدود سه سال طول بکشد تا تشکیل شود.

اسحاق حسینی افزود: وجود سنگ در کیسه صفرا ممکن است سالها بی‌علامت باشد و اغلب اوقات به طور ناگهانی در سونوگرافی‌ها مشخص می‌شود که سنگ ایجاد شده است، رسوب و تجمع این مواد، منجر به افزایش ضخامت کیسه صفرا شده و در نهایت سبب التهاب آن می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که این سنگ‌ها افزایش یابد و بیماری علامت‌دار شود، با حرکت سنگ، در قسمت فوقانی شکم فرد احساس درد خواهد کرد که با خوردن غذاهای چرب درد آن بیشتر خواهد شد.

این فوق تخصص گوارش گفت: شدت این بیماری گاهی ممکن است در بیمار زردی ایجاد کند به طوری که رنگ چشم‌ها و بدن زرد شده و بعضا با تب و لرز نیز همراه است که در این صورت باید تحت عمل جراحی، کیسه صفرا برداشته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که بعد از عمل خارج کردن کیسه صفرا فرد با اسهال روبرو می‌شود، عنوان کرد: این مشکل در مدت کوتاهی مرتفع خواهد شد اما این افراد، باید از خوردن غذاهای چرب خودداری کنند، زیرا عملا با خوردن غذاهای چرب، هضم و جذب چربی صورت نمی‌گیرد و می‌توان گفت مصرف غذاهایی که با چربی همراه باشد در واقع هیچ خاصیتی برای فرد نخواهد داشت.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امیراعلم توصیه کرد: برای این‌که در سنین پایین این مشکلات برای افراد کمتر به وجود بیاید بهتر است خانواده‌ها مراقب غذای خود، کودکان و جوانان باشند و از مصرف غذاهای چرب، فست فودها، سس‌های چرب، پرخوری‌ و درهم خوری‌ به ویژه در میهمانی‌ها خودداری کنند.