حج امسال متفاوت از حج های گذشته برگزار می شود

حمید محمدی، جمعه در همایش توجیهی – آموزشی حج تمتع استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در دانشگاه فرهنگیان مشهد، اظهار کرد: حج امسال با توجه به فضای سیاسی بین ایران و عربستان و قطع ارتباط سیاسی آنها از شرایط ویژه و خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: اصل انجام مذاکره و تصمیم‌گیری در خصوص اعزام حجاج ایرانی به حج در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده است.

محمدی گفت: حتی به دنبال فضای منفی که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی شکل گرفت، با بررسی مجدد ابعاد موضوع، همچنان نظر مراجع تصمیم‌گیری بر برگزاری حج می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به نظر شورای عالی امنیت ملی، سازمان مکلف به فراهم آوردن مقدمات لازم برای تشرف حجاج ایرانی به حج شد. قطعاً بخش عمده‌ای از این مقدمات معطوف به خدماتی است که باید به درستی به حجاج ارائه شود و نیز اطلاعاتی است که باید در خصوص شرایط کلی سفر حج از سوی مدیران کاروان‌ها به حجاج داده شود.

وی اظهار کرد: مراسم حج امسال از چند منظر متفاوت از سالهای گذشته است، زیرا روابط سیاسی بین ۲ کشور عربستان و ایران به کلی قطع بوده و به این معنا که سفارت یا کنسولگری ایران در کشور عربستان وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مذاکرات ایران با عربستان در خصوص برگزاری مراسم حج، ۲ ماه بعد از اینکه نخستین کشور با عربستان وارد مذاکره شد، انجام گرفت و این مسئله خود به خود فراهم کردن زمینه ارائه خدمات به زائران را مشکل تر ساخت.

محمدی اظهار کرد: تقریباً ۱ ماه به طول انجامید که در خصوص حضور ایرانیان در مراسم حج به توافق برسیم و یک ماه هم‌زمان برد تا زمینه حضور همکاران این سازمان برای تأمین مسکن، تغذیه و امکانات دیگر در عربستان فراهم شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال با توجه به اینکه بخشی از طرح توسعه مسجد الحرام در مدینه به بهره‌برداری رسیده، عملاً عربستان ۵۰۰ هزار زائر به زائران امسال اضافه کرده است اما خدمات در مدینه هیچ تفاوتی با سالهای گذشته ندارد و چیزی اضافه نشده است.

وی بیان کرد: با مذاکراتی که انجام شد، ۳۵ درصد به زائران حج تمتع امسال ایران اضافه شد، به این معنا که سهمیه ۶۴ هزار نفری ما به ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسید لذا دایره خدمت رسانی به این زائران نیز توسعه بیشتری یافته است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به اینکه حجاج ایرانی در مراسم حج سال ۹۴ شرکت نداشتند، بخشی از امکانات و زیرساخت‌های خدماتی کشورمان در عربستان از جمله هتل‌ها و آشپزخانه‌ها از دست رفته اما با وجود این شرایط امسال هتل‌های رزرو شده برای حجاج ایرانی به مراتب از سالهای گذشته وضعیت بهتری دارد و کشورمان دارای تعدد هتل در عربستان شده است.

محمدی افزود: شرایط اسکان زائران در مکه به مراتب بهتر از مدینه است، وضعیت در مدینه به گونه‌ای است که حتی برخی کشورها از حضور در این شهر در حج امسال خودداری کرده‌اند زیرا تعداد تخت‌های موجود در هتل‌های مدینه ۵۰ درصد کمتر از حد مورد نیاز است لذا امسال ناگزیر شدیم مدت اقامت زائران ایرانی در مدینه را به پنج شب و ۶ روز تقلیل دهیم.

وی بیان کرد: برگزاری حج امسال تصمیم نظام جمهوری اسلامی است و عربستان متعهد شده که خدمات لازم را به حجاج ایرانی عرضه کند اما در این میان مدیران کاروان‌های حجاج ایرانی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی اظهار کرد: مدیران کاروان حلقه وصل بین سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با زائران هستند و باید برنامه‌های پیش بینی شده برای زائران را به خوبی اجرا و رضایت آنان را جلب کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حج امسال از حساسیت بالایی برخوردار است که اگر مدیران کاروان‌های حج به خوبی آگاهی‌های لازم را در خصوص برخی مسائل از جمله وضعیت کلی سفر حج، شرایط هتل‌ها، آمد و شد در ازدحام مگه و مشاعر را به حجاج بدهند و زائر ایرانی با اطلاعات کامل وارد عربستان شود.

وی گفت: مدیران کاروان‌ها باید زائران را به گونه‌ای توجیه کنند تا ضمن اطاعت از ضوابط و مقررات عربستان و در نظر گرفتن برخی محدودیت‌ها و رعایت برخی مسائل، ایجاد حساسیت نکرده و زمینه ساز بروز مشکل نشوند.

رئیس سازمان حج و زیارت، توجیه زائران حج تمتع در خصوص عدم آوردن برخی داروهای ممنوعه و همچنین لپ تاب و رعایت برخی مسائل توسط مدیران کاروان‌های حج را مورد تأکید قرار داد.

محمدی در خصوص هزینه‌های حج امسال نیز گفت: اگرچه به ظاهر قیمت‌ها نسبت به سال ۹۴ افزایشی نیافته اما در مجموع با احتساب نرخ ارز و برخی خدمات اضافه شده، هزینه تمام شده حدوداً برای هر نفر ۳۰ میلیون ریال نسبت به حج ۹۴ کمتر می‌باشد.