میزان هزینه و فرآیند صدور کارت ملی هوشمند مشخص شد

سیف‌الله ابوترابی در گفت‌ با بیان اینکه تا پایان امسال اعتبار کارت های ملی قدیمی به پایان می رسد، گفت: تا کنون برای 24 میلیون نفر از ایرانیان کارت ملی هوشمند صادر شده و برای 36 میلیون نفر از ایرانیان هنوز کارت ملی هوشمند صادر نشده است.

وی همچنین گفت: به صورت پایلوت در دو استان قم و خوزستان طرح «اخذ مدارک بدون کپی» را دنبال می کنیم و به زودی آن را در کشور اجرا می کنیم با این طرح به همراه کارت هوشمند ملی، مصرف کاغذ در کشور کاهش یافته و مشکلاتی که در برخی مراکز برای تهیه این کپی‌ها برای متقاضیان پیش می آمد مرتفع می شود. 

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد:  500 نمایندگی پست و 1200 دفتر پیشخوان برای متقاضیان دریافت کارت ملی هوشمند خدمات لازم را به افرادی که کارت ملی آنها در سالهای 80 تا 89 صادر شده ارائه می کنند تا کارت ملی هوشمند برایشان صادر شود.

ابوترابی با اشاره به هزینه 31 هزار تومانی صدور کارت ملی هوشمند گفت: عکس به صورت آنلاین از متقاضیان گرفته و صادر می شود بنابراین متقاضیان نیازی به ارائه عکس ندارند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از صدور 15 روزه کارت ملی هوشمند خبر داد و افزود: در گذشته فرآیند تعویض کارت ملی 4 ماه طول می کشید و به افرادی که مدارکشان مشکل دارد پیامکی ارسال می شود تا نسبت به رفع نقص اقدام شود.

وی گفت: در تلاشیم تا این کارت هوشمند ملی به عنوان کارت مرجع و مادر استفاده شود و دستگاه ها با کمک این کارت خدمات گوناگونی را به صاحبانشان ارائه دهند و توصیه ما این است که مردم این کارت را تنها به عنوان کارت شناسایی درنظر نگیرند بلکه در صورت تامین زیرساخت ها با این کارت می تواند خدمات زیادی مانند خدمات بانکی، سلامت، انتخابات و غیره را دریافت کنند.