چرا دریاچه مهارلو صورتی شده است؟ + عکس

لیلاجولایی کارشناس محیط زیست استان فارس  در رابطه با تشکیل کشنده سرخ در دریاچه مهارلو استان فارس و تغییراتی که در این دریاچه روی داده است، اظهار داشت: پدیده کشنده سرخ (شکوفایی جلبکی) یکی از موارد رایج در زیست بوم های دریایی است که موجب شدت رشد یکی از گونه های آبزیان می‌شود و حیات آبزیان را با خطر نابودی مواجه می‌کند. ایـن تغییر ممکن است در جلبک‌ها، عروس‌های دریایی یا دیگر آبزیان نیز دیده شود. معمولا کشنده سرخ که مربوط به یک نوع جلبک خاص است در دریای خلیج فارس و عمان به چشم می‌خورد و با تولید سم مهلکی باعث نابودی آبزیان می شود که در حال حاضر این پدیده در دریاچه مهارلو اتفاق افتاده است.

دریاچه مهارلو در آستانه خشک شدن/ علت صورتی شدن دریاچه مهارلو + تصاویر

وی با بیان اینکه با آغاز فصل گرما میزان تبخیر آب دریاچه افزایش یافته و از حجم آب و اکسیژن آن کاسته می‌شود، تاکید کرد: این تغییرات نتیجه  فعالیت باکتری ها و جلبک‌های این دریاچه است.

جولایی با تاکید بر اینکه جلبک دریاچه تحمل شوری بالای آب و کمبود اکسیژن را دارد، گفت: در دریاچه مهارلو جلبک تک سلولی به نام دونالیلا رشد می کند که رنگ ریزه‌ای نارنجی و قرمز رنگ به نام کاروتینا دارد که افزایش این رنگریزه ها در جلبک و تراکم آن در تالاب، رنگ دریاچه را به رنگ صورتی تغییر می دهد.

دریاچه مهارلو در آستانه خشک شدن/ علت صورتی شدن دریاچه مهارلو + تصاویر

کارشناس محیط زیست استان فارس در رابطه با وضعیت تالاب مهارلو در فصل تابستان افزود: تالاب مهارلو فصلی است یعنی در فصل تابستان، بخش عمده آن خشک و مجددا با بارش باران در فصل پاییز و زمستان آبگیری می شود، هم اکنون نیز حدود 50 درصد تالاب آبگیری شده است.

وی با اشاره به مهاجرت گونه های مختلف پرندگان به تالاب مهارلو گفت: این تالاب مکان مناسبی برای پرندگان مهاجری از جمله فلامینگو، عقاب طلایی، شاهی، اردک و غیره است. در فصل زمستان بیش از 6 هزار فلامینگو در تالاب مهارلو به چشم می‌خورد، چراکه این گونه با شور بودن آب دریاچه سازگاری دارد و غذای اصلی این  پرنده موجودی شور پسند است به نام آرتیما که در شرایط سخت نیز به زندگی خود ادامه می دهد.

دریاچه مهارلو در آستانه خشک شدن/ علت صورتی شدن دریاچه مهارلو + تصاویر

جولایی با تاکید بر منشأ آبگیری دریاچه مهارلو گفت: 3 رودخانه خشک شیراز، چنارراه و سلطان آباد منشأ آبگیری دریاچه مهارلو هستند، به طوری که این رودخانه ها سیلاب‌های غرب شیراز را جمع و به دریاچه مهارلو می ریزند.

وی در ارتباط با وضعیت دریاچه بختگان در استان فارس افزود: این دریاچه به طور کامل خشک شده و علت آن وجود دو سد دروزن و سیوند است که در بالادست این دریاچه احداث شده‌اند.

کارشناس محیط زیست استان فارس با اشاره به برنامه سازمان محیط زیست برای احیای دریاچه بختگان تصریح کرد: باید هماهنگی های لازم میان دستگاه های مربوطه انجام شود و در حوزه دریاچه بختگان نیازمند یک مدیریت یکپارچه هستیم. باید در حوزه کشاورزی و منابع آب، چاه های غیرمجاز پلمپ شوند و الگوی کشاورزی باید از شکل سنتی خود به سمت کشاورزی پایدار تغییر کند.

 دریاچه مهارلو در آستانه خشک شدن/ علت صورتی شدن دریاچه مهارلو + تصاویر

جولایی با اشاره به ساخت سد تنگ سرخ در بالا دست رودخانه مهارلو گفت: سد تنگ سرخ در حالی در بالادست دریاچه مهارلو در حال احداث است که سازمان محیط زیست هیچ مجوزی برای ساخت این سد نداده و آن را تایید نمی کند.