فیلترینگ اینستاگرام برداشته شده است

 اینستاگرام یک شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می‌دهد عکس‌ها و ویدئوهای خود را به اشتراک بگذارند.

بر اساس این گزارش، آن طور که مسئولان اعلام کرده اند، اینستاگرام نزدیک به 14 میلیون کاربر در ایران دارد و بعد از تلگرام، دومین شبکه اجتماعی محبوب در بین کاربران ایرانی محسوب می شود.

شهریور سال 93 بود که حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه به دنبال انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع  جرایم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی در شبکه های اجتماعی خارجی، نامه ای به وزیر ارتباطات نوشت و یک ماه مهلت داد تا نسبت به فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی خارجی اقدام عاجل صورت پذیرد. 

محسنی اژه ای در نامه خود تاکید کرده بود که «در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش، دولت در پاسخ به نامه نگاری های دستکاه قضایی برای مسدود کردن و کنترل محتوای مجرمانه شبکه های اجتماعی خارجی، فیلترینگ هوشمند را پیشنهاد داد و شبکه اجتماعی ایسنتاگرام، یکی از شبکه هایی بود که فیلترینگ هوشمند در ارتباط با آن اجرا شد.

چند روزی است که فیلترینگ اینستاگرام برداشته شده و تمامی صفحات مستهجن و محتواهای مجرمانه این شبکه اجتماعی در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد و هیچ محدودیتی برای کاربران ایرانی در دسترسی به این صفحات وجود ندارد.

احتمالاً فیلترینگ اینستاگرام با تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است برداشته شده است.

خبرنگار تسنیم به منظور اطلاع از چند و چون تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، چندین مرتبه با مسئولان دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تماس گرفته اما تاکنون موفق به گفت وگو با این افراد و اخذ توضیحات آنها نشده است.