اثر سدسازی های منطقه در بحرانی شدن گرد وغبار 20 شهر

مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سد سازی در بالادست تالاب ها باعث خشک شدن آن ها می شود،اظهار داشت:کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، از اینرو دستگاه های متولی این امر مانند وزارت مسکن و شهرسازی و مجموعه کارشناسان سدسازی باید یک روش علمی و ایده ال برای حفظ محیط زیست و تالاب ها در نظر داشته باشند.

وی افزود: سد سازی به منظور جمع کردن آب های جاری و پراکنده انجام می شود  اما برخی از سدها بدون مطالعه ساخته شده که این امر موجب خشک شدن و نابودی تالاب ها شده اند.

رضائی با تاکید بر تشکیل کارگروهی منسجم ویکپارچه برای حل معضلات به وجود آمده در مساله تالاب ها و سدسازی گفت:کارشناسان محیط زیست و مهندسین سدسازی باید نظرات علمی و کارشناسی خود را برای جمع کردن آب های جاری و حفظ تالاب ها با یکدیگر به اشترک گذاشته و بررسی کنند تا با راهکاری کارآمد از بحرانی شدن این موضوع در کشور جلوگیری و از منافع سد سازی در کشور بهره ببریم.

وی با اشاره به ساختن سد دو کشور ترکیه و افغانستان برروی رودخانه های دجله ،فرات و هامون و بحرانی شدن وضعیت گردو غبار در 20 شهر ایران گفت: سد سازی افغانستان در بالادست هیرمند و ترکیه بر روی دجله و فرات ، یک مساله سیاسی است چراکه هر کشوری به دنبال منفعت خود است به همین دلیل تازمانی که مسایل سیاسی بین کشورها حل نشود این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده استان فارس دررابطه با آبگیری تالاب بختگان با بارش های  فصل بهار ادامه داد:به لطف خداوند بختگان از بحران خشکی  خارج شده ولی به حالت احیا نرسیده است و اگر تمهیداتی اندیشه نشود قطعا به سوی خشکی خواهد رفت.

رضائی گفت: برای احیای تالاب های منطقه گفتگوهایی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم و راهکارهایی برای آن تعریف شد که هنوز به صورت عملی کاری صورت نگرفته است .