آمار نگران کننده رشد شیوع مصرف موادمخدر در میان دانش آموزان

فلسفه غم انگیز و قابل تامل معضل اعتیاد دانش آموزان موضوعی است که متاسفانه در شرایط فعلی با روند رو به رشدی مواجه است. برخی از کودکان و نوجوانانی که باید همچون سایر همسن و سال های خود به عنوان آینده سازان کشور، پله های ترقی و پیشرفت را پشت سر بگذارند، درگیر معضل شوم و تاریکاعتیاد هستند.

کودکان به دلیل کم تجربگی و نداشتن مهارت های مورد نیاز و همچنین به علت دسترسی آسان و تنوع مواد مخدر و محرک در شرایط فعلی، قربانی سیاست های غلطی می شوند که بجای پیشگیری از وقوع این اتفاقات تلخ در این گروه سنی، تمرکز خود را بر موارد کم اهمیت تر  قرار داده اند.

 

دو برابر شدن نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش آموزان

حمید صرامی مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: 2.1 درصد از دانش آموزان دوره متوسطه دوم کشور به شیوع مصرف مواد مخدر مبتلا هستند.

در همین راستا مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر تا چندی پیش، نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش آموزان را یک درصد  بر می شمردند.

علیرضا جزینی قائم مقام اسبق دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر  هم در جشنواره نوجوان سالم که در شهریور ماه سال 93 برگزار شد، نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش آموزان را یک درصد اعلام کرده بود.

همچنین پرویز افشار سخنگو و معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز طی روزهای اخیر آمار دانش آموزان معتاد کشور را اندک تلقی کرد و گفت: اگر چه آمار دانش آموزان معتاد کشور کم است اما همین تعداد کم نیز برای جامعه دانش آموزی زیاد و مخاطره آمیز تلقی می شود.

وی از وجود مراکز درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان کشور در 7 استان خبر داد و افزود: ضمن فعالیت این مراکز هزینه درمان دانش آموزان معتاد توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت می شود.

  سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  در گفتگو با یکی از شبکه های تلویزیونی که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در کشور برگزار شد ازدسترسی آسان  به مواد مخدر در کشور خبر داد و گفت در حال حاضر دسترسی راحت و قیمت مواد مخدر برای مصرف کنندگان مهم و در اولویت است.

 

طرح جامعی با مجوز آموزش و پرورش در خصوص ارایه آمار اعتیاد دانش آموزان وجود ندارد

حمید شریفی پزشک و درمانگر اعتیاد معتقد است: در حال حاضر طرح جامعی در خصوص اعتیاد دانش آموزان در کشور که با مجوز آموزش و پرورش کشور اجرا شود موجود نیست و نمی توان به آمار ارایه شده استناد کرد.

وی افزود: برای تعیین آمار دانش آموزان مصرف کننده باید در مرحله نخست یک کار آمارگیری دقیق در کل کشور انجام شود و در این راستا باید نحوه آمارگیری در استان های مختلف کشور و حتی شهرهای یک استان بنابر شرایط آن ها متفاوت باشد.

این پزشک اعتیاد شناس تاکید کرد: در مبحث ارایه آمار اعتیاد دانش آموزان باید درصد مصرف کنندگان تفننی و همچنین درصد مصرف کنندگان مستمر این گروه را به صورت دقیق و جداگانه و تفکیک شده مورد بررسی قرار داد.

شریفی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل نوع پدیدی و بازپدیدی مواد مخدر، نمی توان آمار دقیقی از مصرف کنندگان تفننی و مستمر مواد مخدر و محرک در سایر گروهها ارایه داد و تعیین و تشخیص آمار این مبحث تنها با اجرای طرحی جامع امکان پذیر است. 

 

آیا مراکز درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اعتیاد افزایش می یابد؟

سوال اساسی اینجاست که با توجه به دو برابر شدن نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش آموزان آیا مراکز درمان ویژه این گروه سنی حساس نیز افزایش می یابد؟

بدون تردید سیاست های غلط و ناکارآمد در حوزه اعتیاد و مساله مبارزه با مواد مخدر، به ویژه در مبحث اعتیاد دانش آموزان باعث دوبرابر شدن نرخ اعتیاد در این قشر حساس و آینده ساز شده است.

اعتیاد دانش آموزان کشور موضوعی است که مسئولان باید با حساسیت بیشتری با آن برخورد کنند؛ ضمن اینکه نگاه دقیق و علمی به مساله اعتیاد کودکان و نوجوانان با بهره گیری از علم درمانگران و اعتیاد شناسان کشور و دخیل نمودن آنان در پیشگیری و درمان این گروه تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.