این مواد غذایی سرشار از ویتامین ب کمپلکس هستند

این ۸ ویتامین عبارتند از ویتامین ب ۱، ب ۲، ب ۳، ب ۵، ب ۶، ب ۷، ب ۹ و ب ۱۲. اما برای تأمین این ویتامین‌ها لازم نیست از مکمل‌ها استفاده کنید، بلکه می‌توانید از منابع طبیعی نیز بهره ببرید.

در ادامه به موادی غذایی که غنی از ویتامین ب کمپلکس هستند، اشاره می‌کنیم.

ماهی

با اینکه ماهی قادر به تشکیل ویتامین ب ۱۲ در بدن خود نیست؛ اما یکی از غنی‌ترین منابع این ویتامین است.

ماهی ساردین، ماکرل و ماهی قزل آلا نمونه‌هایی هستند که غنی از ویتامین‌های ب و سایر مواد مغذی هستند.

جگر

جگر گاو یا گوساله یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین‌های گروه ب است. در واقع حدود ۶۸ گرم جگر گاو بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن به ب ۶، ب ۹ و ب ۱۲ را تأمین می‌کند. ویتامین ب۹ از بروز نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند. ویتامین ب ۶ باعث تولید سروتینین می‌شود که برای تنظیم خلق و خو و خواب مورد نیاز است و ب ۱۲ به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

گوشت مرغ

گوشت مرغ که همیشه نیز در دسترس است، یک منبع فوق‌العاده از ویتامین ب کمپلکس، پروتئین و دیگر مواد معدنی است که برای بدن ضروری است. سینه مرغ پخته شده منبع خوبی از نیاسین (ب ۳)، اسید پانتوتنیک (ب ۵) و ویتامین ب ۶ است.

تخم مرغ و لبنیات

تخم مرغ سرخ شده یا آب پز منبعی سرشار از انواع ویتامین‌های ب است. زرده تخم مرغ منبع عالی از ویتامین ب ۱۲ است. تخم مرغ حاوی نیاسین، ویتامین ب ۶ و بیوتین نیز هست که مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن، افزایش ایمنی و رشد سلول‌ها هستند.

علاوه بر این، شیر و محصولات لبنی نیز یک منبع غنی از تیامین (ب ۱)، ریبوفلاوین (ب ۲) و ویتامین ب ۱۲ هستند. دیگر ویتامین‌های گروه ب نیز با درصد کمتری در تخم‌مرغ حضور دارند.

انواع لوبیا

انواع لوبیا یک منبع عالی از ویتامین ب کمپلکس است. بسیاری از گونه‌های لوبیا از جمله لوبیا قرمز، چشم بلبلی، لوبیا چیتی و حتی نخود غنی از تیامین، نیاسین، فولات و ریبوفلاوین هستند.

این ویتامین‌ها باعث تبدیل غذا به انرژی، کاهش التهاب و افزایش کلسترول خوب می‌شود.

شیر سویای غنی شده

شیر سویا یک منبع عالی از ویتامین ب ۱۲ و یک جایگزین سالم برای گیاه‌خواران و افرادی است که نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند. از آنجا که ویتامین ب ۱۲ عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می‌شود، شیر سویا برای گیاه‌خواران بسیار مفید است. همچنین از آنجا که شیر سویا از گیاه سویا استخراج می‌شود، حاوی لاکتوز، کلسترول یا چربی‌های اشباع شده‌ نیست. شیر سویا به غیر از ویتامین ب۱۲، حاوی مقدار کمی از ویتامین‌های دیگر گروه ب نیز هست.

جو دو سر

غلات مانند بلغور جو دو سر یکی دیگر از منابع ویتامین ب کمپلکس است. بلغور جو دو سر حاوی ویتامین‌های گروه ب از جمله ب ۶ است که نقش مهمی را در ارتباطات عصبی مغز ایفا می‌کند. دیگر ویتامین‌های موجود در آن ب ۱، ب ۲، ب ۳ و ب ۹ است. بلغور جو دو سر همچنین حاوی فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی و ویتامین‌های ای و کا است و کلسترول ندارد.

مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها منابعی غنی از بسیاری از ویتامین‌های مهم ب کمپلکس، مانند نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، فولات و ویتامین ب ۶ هستند.

خوردن حدود ۴۲ گرم مغز به طور روزانه به کاهش احتمال ابتلا به اختلالات مختلف قلبی و عروقی کمک می‌کند. شاه بلوط، پسته، گردو، دانه آفتابگردان، تخم کتان و شاهدانه از منابع خوب ویتامین‌های گروه ب محسوب می‌شوند.

اسفناج

اسفناج یکی از بهترین منابع ویتامین‌های گروه ب است که برای سلامت فرد بسیار مفید است. این گیاه شامل چندین نوع مختلف از ویتامین ب و در واقع سرشار از فولات است. یک فنجان اسفناج خام، ۱۵ درصد از نیاز روزانه ویتامین ب ۹ یا فولات را تأمین می‌کند. ویتامین ب ۹ باعث شکل گیری بافت‌ها، عملکرد مناسب سلول‌ها و همچنین تولید DNA می‌شود. دیگر همچنین این گیاه غنی از پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است.

موز

موز یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای برطرف کردن نیاز بدن به ویتامین ب به ویژه ویتامین ب۶ است. یک فرد بزرگسال هر روز به ۱.۵ میلی‌گرم ویتامین ب۶ احتیاج دارد و یک موز می‌تواند یک سوم نیاز بدن به این ویتامین را رفع کند.

این ویتامین به تولید انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند که باعث تنظیم خواب و خلق و خوی فرد می‌شود. ویتامین ب ۶ در زنان، علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

دیگر ویتامین‌های گروه ب موجود در موز ب ۱، ب ۲، ب ۳، ب ۹ و ب ۷ است. علاوه بر این، موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منگنز، ویتامین سی، فیبر و مس است.

خوردن موز به طور منظم به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، تنظیم حرکات روده، بهبود سلامت ماهیچه‌ها، بهبود خواب و بهبود توانایی ذهنی کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید از پاپایا، پرتقال، طالبی و آووکادو نیز استفاده کنید که منابع خوبی از ویتامین ب کمپلکس هستند.