نقش ذکر در مقابله با استرس

حجت الاسلام اکبر دهقان با بیان اینکه هر انسانی در مواجهه به مسائل مادی دچار یک سلسله اضطراب هایی می شود، گفت: طبیعتاً برای رفع اضطراب و نگرانی باید به یک ابراز و وسایلی متوسل شد؛ اما باید دانست که ابزاری همچون پول، مسکن و غیره راه درمان حقیقی نگرانی ها نیستند، بلکه هر کدام به نوبه خود در یک مدت کوتاه رفع نگرانی می‌کند و پس از آن چه بسا خود آن ابزار برای انسان نگرانی بتراشد.

مؤلف، نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: همسر یکی از عوامل آرامش بخش است؛ اما همین همسر گاهی بااخلاق ناپسند خودش، سبب اصلی بسیاری از نگرانی‌ها می‌شود.

یاد خداوند اضطراب را از بین می برد

وی با اشاره به آیه شریفه «ألا بذکرالله تطمئن القلوب» ابراز داشت: آرامش همیشگی هنگامی محقق می‌شود که انسان در سایه سار ذکر خداوند قرار گیرد؛ در قرآن کریم از «قرآن» و «نماز» به عنوان ذکر یاد شده است، بنابراین انسان باید با اهتمام ورزیدن به این دو ارزش بزرگ دینی، زمینه آرامش دنیوی و اخروی خود را فراهم سازد.

حجت‌الاسلام دهقان خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) فرمودند‌ «اگر قرآن همراه من باشد، من از هیچ امری وحشت ندارم».

این نویسنده حوزوی به تبیین راهکاری برای هگانی شدن «ذکر» در جامعه پرداخت و عنوان کرد: رسانه ها، خطیب ها، مبلغان، روحانیون، طلاب، فرهنگیان  و فعالان در عرصه فرهنگی باید دست به تبلیغ گسترده بزنند و مراد از «ذکر» و درجه پایین یعنی ذکر زبانی و درجه اعلی که عبارت از ذکر قلبی و روانی است را برای مردم تبیین کنند تا فرهنگ آن در جامعه نهادینه شود.

اضطراب امری قلبی است

وی در پایان با اشاره به اینکه استرس، مربوط به قلب است، یادآور شد: وقتی یاد خداوند در قلب انسان باشد، اضطراب از قلب انسان رخت بربسته و آرامش سراسر وجودش را فرا می‌گیرد، افزون بر این انسان با یاد همیشگی خداوند،‌ او را در هر حال شاهد و ناظر اعمالش می‌بیند و سبب می‌شود در همه حال سعی کند تا دچار ارتکاب گناه نشود.