چرا سرمان شوره می زند؟

روی یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله متابولیسم و کاتالیز آنزیمی دارد. این ماده معدنی برای حفظ سلامت سیستم ایمنی، عصبی و غشای سلولی حیاتی است. کمبود روی همچنین می تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست سر مرتبط با شوره سر شود.

میزان مصرف توصیه شده

براساس توصیه وزارت کشاورزی امریکا، بزرگسالان و کودکان باید ماده معدنی روی را همانند بیشتر ویتامین ها و موادمعدنی به میزان کافی مصرف کنند. مصرف روزانه روی براساس میزان توصیه شده و استاندارد می تواند در کمک به جلوگیری از ایجاد شوره سر و دیگر عوارض مرتبط با کمبود آن موثر باشد. کودکان زیر سه سال روزانه به دریافت ۲ تا ۳ میلی گرم روی و کودکان ۴ تا ۸ سال روزانه به ۵ میلی گرم روی نیاز دارند. همچنین در ۱۲ سالگی میزان مصرف روی به ۸ میلی گرم در روز افزایش می یابد. میزان مورد نیاز این ماده معدنی برای مردان بالای ۱۴ سال روزانه ۱۱ میلی گرم است. همچنین بانوان در همین محدوده ی سنی به ۸ تا ۹ میلی گرم روی نیاز دارند، اما در دوران بارداری و شیردهی میزان مصرف توصیه شده این ماده معدنی ۱۱ تا ۱۳ میلی گرم در روز می باشد.

منابع غذایی

براساس کلینیک مایو در ایالات متحده، پیروی از یک رژیم غذایی غنی از روی می تواند به پیشگیری و بهبود شوره سر کمک کند. بنابراین بهتر است از این ماده معدنی، اسیدهای چرب امگا۳ و سایر ویتامین ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید، زیرا می تواند در کمک به سلامت پوست سر، کاهش پوسته پوسته شدن و خارش موثر باشد. روی به طور طبیعی در پروتئین های حیوانی از جمله گوشت گاو، مرغ، صدف و گوشت خرچنگ یافت می شود. گیاهخواران نیز برای محافظت از پوست سر می توانند از لوبیای پخته شده، نخود، پنیر چدار و مغزهای آجیل در رژیم غذایی خود استفاده کنند. مغزهایی مانند بادام زمینی، بادام و بادام هندی ۱ تا ۱.۶ میلی گرم روی در هر ۲۸ گرم دارند. همچنین نوشیدن شیر برای مقابله با شوره سر مفید بوده، به طوریکه یک فنجان شیر حاوی ۱.۸ میلی گرم روی است.

ملاحظات

کمبود روی تنها علت شوره سر نیست. استرس، عفونت های قارچی پوست سر و حساسیت به محصولات مراقبت از مو می تواند با پوسته پوسته شدن پوست سر مرتبط باشد. همچنین در صورت تجربه علائم شوره سر با وجود سطوح مناسب روی در بدن و استفاده از شامپوی ضد شوره بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.