تصحیح اوراق امتحان نهایی به صورت الکترونیکی

تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی طرح جدیدی است که برای نخستین بار در امتحانات شهریور به صورت پایلوت برگزار می‌شود.

در همین رابطه عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: تا کنون تصحیح اوراق امتحانات نهایی به صورت دستی بود اما مشکلی که وجود دارد این است در اغلب موارد به تصحیح اول اطمینان شده و تصحیح دوم انجام نمی‌شود یعنی مصحح 10 برگه از یک بسته 50 تایی را بررسی می‌کند و ما بقی را نیز صحیح اعلام می‌کند.

وی افزود: انتظار داریم با اجرای طرح تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات نهایی خطای انسانی کمتر شود، در این طرح برگه‌ها در حوزه امتحانی اسکن و در اختیار مصحح قرار می‌گیرد که  پس از تصحیح برگه توسط دو نفر، سامانه آنها را مقایسه می‌کند اگر دو نمره با هم اختلاف داشت سامانه برگه را در اختیار مصحح سوم قرار می دهد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: توسعه فناوری‌ها این زمینه را فراهم کرد که فرایندها الکترونیک شود و زیرساخت‌های لازم آماده شده است، یکی از اقدامات در مرکز سنجش آموزش‌پرورش برگزاری امتحانات نهایی است و با بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که مرحله قبل از ثبت نمرات یعنی مرحله تصحیح را الکترونیک کنیم که طی دو سال بررسی‌های لازم سامانه تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات نهایی طراحی شد.

عمادی با اشاره به اینکه تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات نهایی سرعت انجام کار را افزایش و دقت تصحیح را بالا می‌برد، خاطرنشان کرد: تصحیح دوم گاه به دلیل اعتماد دو مصحح به هم جدی گرفته نمی‌شود که الکترونیکی شدن این روش می‌تواند اعتراضات را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه مصحح در هنگام تصحیح راهنمای تصحیح را دارد و با توجه به آن نمره‌گذاری می‌کند و این موضوع سرعت، دقت و امنیت کار را بالا می‌برد، افزود: طراحی سامانه الکترونیک تصحیح اوراق دخالت عامل انسانی را که منجر به بروز خطا می‌شد،‌کاهش می‌دهد همچنین هزینه‌ها از جمله پرداخت حق‌الزحمه را کاهش و امنیت را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش گفت: حدود 4500 حوزه اجرای امتحانات در کشور داریم که در هر حوزه تعداد زیادی دانش‌آموز در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، تجهیز تمام حوزه‌های امتحانی به سخت افزار لازم برای الکترونیک کردن امتحان دادن توسط دانش‌آموزان فعلاً مقدور نیست اما در حال تلاش هستیم تا این مرحله را نیز الکترونیک کنیم.

عمادی ادامه داد: در سامانه الکترونیکی کردن تصحیح اوراق فرآیندی را طراحی کردیم که ارسال سوالات از مرکز تحت اشراف این سامانه باشد هم‌اکنون سوالات امتحانی را در سی دی بارگذاری و رمزگذاری می‌کنیم و به استان‌ها ارسال می‌شود. اگربتوانیم یک ساعت مانده به شروع امتحان سوالات را داخل سامانه بارگذاری کنیم امنیت افزایش می‌یابد و در آینده به سمتی خواهیم رفت که دانش‌آموز در سامانه به صورت الکترونیک به سوالات پاسخ دهد.

وی در خصوص سرانجام لو رفتن سوالات امتحانات نهایی گفت:‌ گزارش‌هایی داشتیم که دقایقی قبل از برگزاری امتحانات در برخی حوزه‌ها سوالات در فضای مجازی منتشر شد، این موضوع توسط پلیس فتا پیگیری و عوامل دستگیر شدند همچنین آموزش‌ و پرورش پیگیری حقوقی و شکایت خود را انجام داد.لو رفتن سوالات تاثیری بر فرایند امتحانات به صورت گسترده نداشت به همین دلیل بر نتایج نیز تأثیری نداشت و پس از تصحیح برگه‌های امتحانی مشخص شد تمایزی مشاهده نمی‌شود که ناشی از برگزاری امتحانات باشد.