چرایی طولانی بودن دریافت خدمات درمانی

 ایرج حریرچی در سی و نهمین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: برای کاهش هزینه‌های کمرشکن به حدود یک درصد، بر اساس تجارب دیگر کشورها، باید پرداختی از جیب به حدود 20 درصد برسد بنابراین برای دستیابی به ارقام زیر یک درصدی و چند دهم درصدی در کشور باید پرداختی هزینه‌های درمانی از جیب مردم به زیر 20 درصد کاهش یابد.

حریرچی با بیان اینکه بعد از اجرای طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم کاهش زیادی داشته ولی هنوز میزان مطلوب حاصل نشده است، گفت: در صورت عدم اجرای طرح تحول سلامت در سال 95 مردم باید 18 تا 20 هزار میلیارد تومان بیشتر در حوزه سلامت هزینه می‌کردند که با اجرای طرح تحول این مقدار هنگفت در هزینه خانوارها صرفه جویی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: گرچه پرداختی از جیب مردم به زیر 40 درصد در سال 95 کاهش یافته است ولی خانوارها هنوز حدود 50 هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت از جیب هزینه کردند.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر دنیا که پرداختی از جیب حدود 30 الی 40 درصد و هزینه‌های کمر شکن سلامت حدود 3 درصد است، افزود: با اجرای طرح تحول این میزان به حدود 2.4 درصد در کشور ما کاهش یافته است و برای کاهش هزینه‌های کمرشکن به حدود یک درصد بنا به تجربه دیگر کشورها باید پرداختی از جیب به حدود 20 درصد برسد و برای دستیابی به ارقام زیر یک درصدی و چند دهم درصدی باید پرداختی از جیب مردم زیر 20 درصد باید باشد.

حریرچی تاکید کرد: برای کاهش پرداختی از جیب مردم علاوه بر کنترل کل هزینه‌های سلامت و افزایش سهم بیمه‌ها و دولت در حوزه سلامت راهکار مهم مراجعه مردم به تیم پزشک خانواده و اجرای نظام ارجاع است و با این روش می‌توان رابطه مالی بیمار با پزشک و موسسات ارائه خدمات درمانی را حذف کرد و یا به حداقل رساند.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: با خرید راهبردی خدمات سلامت باید از یک سو تقاضای القایی را کاهش داد و از سویی دیگر باید مردم را راهنمایی کرد که به جای مراجعه مستقیم به سطوح تخصصی و فوق تخصصی ابتدا به پزشک خانواده و مراقب سلامت خود مراجعه کنند.

وی درباره شلوغی بیمارستانهای بزرگ تهران و شهرهای دیگر توضیح داد: این بیمارستانها محل ارجاع بسیاری از بیماران در کشور هستند بنابراین باید مردم نیز برخی موارد را رعایت کنند از جمله اینکه در تهران و شهرهای دیگر بیماران در وهله نخست به بیمارستانهای کوچکتر مراجعه کنند تا بیماران ارجاعی که به بیمارستانهای بزرگ ارجاع شدند به بهترین روش تحت درمان و خدمات دریافت کنند.

حریرچی درباره زمانهای طولانی برای دریافت برخی خدمات آزمایشگاهی، سی تی اسکن و MRI عنوان کرد: این زمانبندی فقط در ایران نیست مثلاً در کشورهای اروپایی که بیشتر از ما نیز درآمد دارند، برای انجام اینچنین خدماتی باید 4 ماه در انتظار باشند ولی اگر در ایران کسی یک هفته در صف این خدمات باشد گلایه می‌کند، به هر حال باید در کشور ما نیز فرهنگ درست استفاده از خدمات درمانی نهادینه شود.

وی با بیان اینکه وقتی در کشوری زندگی می‌کنیم که هنوز دچار کمبود تخت بیمارستانی هستیم، باید پذیرفت تا برای دریافت برخی خدمات پزشکی زمان انتظار لازم را نیز تحمل کنیم، گفت: مثلاً در کشورهای غربی اروپایی یک فرد برای مراجعه به متخصصی چون روانپزشک باید 6 ماه در انتظار باشد چون باید در این زمان پزشک عمومی آن بیمار را درمان کند، البته این مقوله ارتباطی به بیماران حاد و فوری ندارد ولی منظور این است که در تمام دنیا این انتظار برای رسیدن به متخصص و خدمات درمانی براساس مسائل علمی و همچنین منابع مالی زمانبر است.