پایان دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده بابک زنجانی

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده 2 متهم نفتی(همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(مهتم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه به بیان اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران این شبکه بابک زنجانیاست که محکومیت وی قطعی شده است، از جمله اتهامات این فرد است.

وی در ادامه قرائت اتهام اول این متهم تصریح کرد: دو نفر از متهمان این پرونده ( شمس و فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.

قاضی مقیسه در بیان اتهام دوم این فرد گفت: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت HK و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورت حساب‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز از دیگر اتهامات این فرد است.

وی اتهام سوم مهدی شمس را اینگونه بیان کرد: مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو از دیگر اتهامات این فرد است.

در ادامه این جلسه پس از آن قاضی از متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی خواست تا با حضور در جایگاه از خود دفاع کند.

شمس در دفاع از خود در جایگاه قرار گرفت و گفت: قصد دارم در این جلسه کلام آخر را بگویم و از دادگاه درخواست برگزاری دادگاه غیر علنی دارم، در طول 5 جلسه سعی کردم دفاعیات خود را با دلایل شفاف مطرح کنم.

وی افزود: کیفر خواست بر اساس اسناد ناشیانه‌ای که از طریق هلدینگ سورینت تهیه شده بود نوشته شده و بنده را محکوم کردند.

متهم ردیف دوم پرونده گفت: قصد داشتم با علم اقتصاد خود به کشور کمک کنم. در جلسه گذشته نماینده دادستان گفتند که برای من 2.6 میلیارد دلار چیزی نیست که برای بنده آثار بدی داشت، برای بنده ۲۶۰ هزار دلار هم زیاد است و بنده سال‌ها در مناطق محروم کار کردم و مشکلات جوانان را می‌دانم، در این دادگاه بار‌ها به بنده تهمت زده شد.

قاضی در ادامه گفت: شما حق ندارید این مطلب را بگویید، تهمتی زده نشده و تمام بچه‌های نظام سعی کرده اند تا موضوع شفاف شود، چیزی جز اقرار‌های شما در دادگاه مطرح نشده است که شما زیر آن ها را امضا کردید. در این چند سال که نظام در تحریم بود به کشور ظلم کردید، بگویید پول‌ها کجاست؟

شمس گفت: کیفر خواست دچار اشکالات اساسی است و براساس نامه‌های هلدینک سورینت نوشته شده است.

قاضی مقیسه پاسخ داد: کیفر خواست برای امروز نیست و ۲۶ جلسه دادگاه برگزار شده و تمام آن مورد بررسی قرار گرفت. شما به نام خدمت و اسلام به نظام جمهوری اسلامی 1.2 میلیارد یورو و ۱۰ کشتی را مفقود کردید، کسی به شما تهمت نزده است.

شمس خطاب به قاضی گفت: شما حتما اسناد ارایه شده را مشاهده کنید و براساس آن‌ها مشخص است که 1.2 میلیارد یورو کجا رفته است، براساس نامه وزارت اطلاعات پول‌ها به صرافی سفیر التین واریز شده و برای شرکت‌های زنجانی از جمله قشم ایر و کیش ایر خرج شده است.

وی افزود: بنده به غیر از پرداختی به بانک STD بنکرز برای خرید هواپیما پرداختی دیگری نداشتم که بابت آن هم حساب ارزی بنده مسدود شد و پرداختی دیگری نداشتم و تنها یک کارگزار در حمل نفت بودم.