تاثیر دخانیات در بروز سرطان مثانه

دکتر مهری مهراد در ارتباط با برگزاری کنفرانس علمی ـ آموزشی تحریک الکتریکی عصب ساکرال، اظهار کرد: این کنفرانس با حضور صاحب‌نظران برجسته این حوزه از جمله پروفسور توماس کسلر(Thomas Kessler) در بیمارستان پارس تهران طی دو روز در ۳۰ و ۳۱ تیرماه برگزار شد.

وی افزود: این کنفراس در خصوص بی‌اختیاری ادرار در مثانه نوروژنیک در افرادی که مثانه عصبی دارند یا نمی‌توانند ادرار را نگه داشته و یا آن را دفع کنند برگزار و یافته‌های جدید در این علم مطرح شد.

به گفته وی امروزه درمان جدیدی برای این بیماران انجام می‌شود که تحریک الکتریکی عصب ساکرال از این موارد است.

نماینده انجمن نورویورولوژی بین المللی ایران با اشاره به اینکه تعداد بسیار زیادی از افراد از بی‌اختیاری ادرار رنج می‌برند، گفت: این بیماری در افرادی که مبتلا به بیماری همچون دیابت، پارکینسون، ام اس و دیسک کمر هستند و یا افرادی که جراحی نخاع به دلیل تومور یا تصادف انجام داده‌اند، شایع‌تر است.

مهراد با بیان اینکه در گذشته افرادی که قطع نخاع شده یا ام اس داشتند امکان کنترل ادرار نداشتند و باید از سوند استفاده می‌کردند، گفت: اما امروزه با درمان‌های جدید این مشکل قابل درمان است.

نماینده انجمن نورویورولوژی بین المللی ایران در پایان به موضوع مصرف دخانیات و تاثیر آن در بروز سرطان مثانه اشاره کرد و گفت: استعمال دخانیات احتمال ابتلا فرد را به سرطان مثانه افزایش داده و در صورتی که تومور مثانه بدخیم باشد فرد مورد جراحی قرار خواهد گرفت. با این جراحی ریسک نوروژنیک شدن مثانه فرد بیشتر شده و می‌تواند بی‌اختیاری ادرار را برای بیمار به همراه داشته باشد.