دو موزه تازه در محله دروازه دولت تهران

در ابتدای کوچه  فیات دیوارهای بلندی، یک بنای تاریخی را از نظرها پنهان کرده، بنایی که ششمین پمپ بنزین شهر تهران است. این بنا که معماری مشابه نخستین پمپ بنزین تاریخی کشور دارد، مدتی است در حال احیا و مرمت برای تبدیل به موزه بنزین خانه دروازه دولت است. در همسایگی این پمپ بنزین نیز، ساختمانی مربوط به دوره پهلوی اول قرار دارد که قرار است بزودی پاتوق عروسک های ایرانی شود و موزه عروسک و فرهنگی ایران در آنجا آغاز به کار کند.

 

تجهیز موزه بنزین خانه اوایل پاییز تمام می شود

بنای پمپ بنزین دروازه دولت ها مدتها وضعیت مناسبی نداشت و رو به تخریب می‌رفت. حالا مدتی است مرمتگران مهمانش هستند تا پمپ بنزین خاطره انگیز تهران را احیا کنند. اکبر نعمت الهی، مدیر موزه ها  و اسناد صنعت نفت درباره  وضعیت پروژه مرمت پمپ بنزنین قدیمی دروازه دولت به خبرگزاری میزانمی‌گوید: طرح مرمت در حال اجراست. به تازگی دیوارهای دور پمپ بنزین جمع آوری شده و احداث پایه‌های جدید در حال انجام است. الحاقات اضافی محوطه نیز جمع آوری و خارج شده است.

او به مرمت های دیگر اشاره می‌کند و می‎گوید: مرمت‌های اولیه مانند کف سازی و مرمت تاسیسات آب و برق انجام شده است. 

نعمت الهی به بنای شاخص این پمپ بنزین اشاره می‌کند و می‌گوید: این ششمین پمپ بنزین تهران است  و مرمت بنای آن که ساختمان قدیمی متعلق به شرکت نفت ایران و انگلیس است نیز در حال اجراست. این بنا ایمن سازی و دانه گذاری شده است. لایه برداری‌ها انجام شده و مرمت کاشی‌های بنا جریان دارد.

مدیر موزه های وزارت نفت به یکی از مشکلات این بنا اشاره می‌کند و می‌گوید: هواکش مترو وسط این بنا قرار گرفته و چون هواکش مرکزی ایستگاه است، امکان جا به جایی ندارد. برای همسان سازی این هواکش با فضای بنا و دروازه دولت نیز طرح‌های داریم.

او درباره زمان پایان کار و افتتاح موزه می‌گوید: در حال تهیه تجهیزات موزه‌ای لازم هستیم. پیمان کار قول داده تا پایان مرداد ماه بنا را تکمیل کند، هر چند احتمال دارد مقداری بیشتر طول بکشد. پس از پایان طرح مرمت، ظرف دو ماه تجهزات موزه را آماده می‌کنیم و این پمپ بنزین قدیمی تهران تبدیل به موزه بنزین خانه دروازه دولت می شود.

 

عروسک ها به دروازه دولت می آیند

موزه عروسک‌های ملل یکی از موزه‌های شناخته شده تهران است. موزه‌ای که چند سال گذشته با مشکلاتی برای محل موزه روبرو بوده است. حالا این موزه قرار است در قالبی تازه در کوچه فیات پا بگیرد. علی گلشن، مدیر موزه عروسک ها می‌گوید: با همکاری شهرداری ساختمان دوره پهلوی اول در انتهای کوچه فیات مرمت شده و موزه‌ای تازه ای برای عروسک ها راه اندازی خواهد شد.

او با اعلام اینکه موزه عروسک های ملل جا به جا نمی‌شود، می‌گوید: موزه عروسک‌های ملل در جای خود به کارش ادامه می‌دهد اما مجموعه عروسک های ایران به این موزه تازه خواهد رفت.

این موزه دار می‌گوید: موزه دروازه دولت با نام موزه عروسک و فرهنگ ایرانی افتتاح خواهد شد و ما در کنار عروسک ها، صنایع دستی و لباس‌های سنتی را نیز به نمایش خواهیم گذاشت.

گلشن درباره افتتاح موزه می‌گوید: در حال تجهیز و چینش موزه هستیم و در هفته دوم مرداد ماه این موزه افتتاح خواهد شد.

 

دروازه دولت پاتوق گردشگران می شود

ایجاد این دو موزه در منطقه دروازه دولت، پای گردشگران را به این محله باز خواهد کرد. محله‌ای که همسایه محله دیدنی لاله زار است و در محدوده‌‎اش بناهای تاریخی و دیدنی دیگر از جمله خانه صادق هدایت قرار دارد. خانه‌ای که تحت اختیار بیمارستان است و این بنای دیدنی از دسترس عموم خارج شده و وضعیت مناسبی ندارد. حضور موزه‌های تازه و گردشگران در این منطقه می‌تواند زمینه ساز احیای بناهای تاریخی دیگر و تبدیل آن به موزه و مراکز گردشگری باشد.