لزوم کمک دولت به مؤسسان مدارس غیردولتی

جعفر حسنی رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه پس از جنگ، بسیاری از مدارس دچار آسیب شدند، اظهار داشت: این شرایط باعث شد علاوه بر خیرین مدرسه‌ساز، خیرینی برای اداره مدارس وارد عرصه شوند.

وی افزود: هم‌اکنون یک میلیون و 528 هزار دانش‌آموز در 14 هزار و 500 مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند.

حسنی با بیان اینکه تحصیل عمومی تا پیش از دانشگاه مطابق قانون اساسی برعهده دولت است، اضافه کرد: در واقع مدرسه‌داران به کمک دولت آمدند و بخشی از هزینه‌هایی که دولت مکلف به تأمین آن است را می‌پردازند.

رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی ادامه داد: 200 هزار نیروی آزاد در مدارس غیردولتی به فعالیت مشغول هستند که در واقع با اشتغال آنها باری از روی دوش دولت برداشته شده است اما دولت باید به مؤسسان کمک کند.

وی با بیان اینکه برای مثال برای 8 پرسنل در یک مدرسه غیردولتی حدود 30 میلیون تومان حق بیمه باید پرداخت شود، گفت: این مبلغ بسیار بالاست و با توجه به وام 18 درصدی و سایر هزینه‌های اداره مدرسه، مؤسسان قادر به پرداخت آن نیستند.

حسنی به لزوم کمک دولت به مؤسسان مدارس غیردولتی اشاره کرد و بیان داشت: آموزش و پرورش می‌تواند زمین‌های نیمه‌کاره، بلاصاحب را در اختیار مؤسسان قرار دهد.

رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی تأکید کرد: بیش از 80 درصد مؤسسان مدارس غیردولتی سقف تعرفه تعیین‌شده برای شهریه را رعایت می‌کنند؛ البته ممکن است در این میان برخی هم تخلف کنند.

وی تصریح کرد: امسال در بسیاری از شهرستان‌ها، مؤسسان به افزایش تنها 6 درصدی تعرفه‌ها اعتراض داشتند.