قاضی مقیسه: اینجا میدان فوتبال نیست که هورا می‌کشند

فلاحتی وکیل دیگر مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه هفتمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب  اظهار کرد: سال 89 تحریم‌های بدی توسط دشمنان اسلام علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی وضع شده بود و کشور برای ادامه کار در این شرایط مجبور بود دست به اقداماتی بزند.

وی اضافه کرد: کاری به موضوع معرفی و اینکه چه قضیه‌ای اتفاق افتاده است، ندارم. نفتی بوده که باید فروش می‌رفت و متهم ردیف اول برای فروش نفت معرفی و به میدان می‌آید. سرمایه متهم ردیف اول مهم نیست بلکه توانایی او برای استخدام افراد توانمند مهم است که با درایت و توانایی و فکری که داشته برخی مشکلات را حل می‌کند. 

وکیل مهدی شمس ادامه داد: هیچ کس از منویات متهم ردیف اول باخبر نبوده، نه دولت و نه کارگزارانش. موکل من تخصص داشته که چطور نفت را حمل کند تا دچار مشکل نشود. اگر این دادگاه اجازه می‌دهد در فرصتی مناسب شمس بگوید که چه ترفندی را به کار برده تا نفت‌ها را حمل کند که بسیار هم جالب است. 

وی ادامه داد: در صفحه 132 کیفرخواست دادسرا شمس را مورد خطاب قرار داده است که چرا در ارتباط با شرکت فال تحقیقات مطالعات لازم را انجام نداده و آن شرکت را به زنجانی معرفی کرده است. نکته مهم این است که نماینده دادستان همین خطابی که به شمس دارد را چرا به وزیر نفت وقت نداده است؟ چرا آنها را مورد خطاب قرار نمی‌دهید؟ 

وکیل شمس افزود: تحریم‌ها باعث شده که این  دادگاه تشکیل شود و ما را به جان هم انداخته‌اند. در حالی که این افراد 30 سال خوب کار کردند و یک شبه بد شده اند؟ نکته قابل توجه این است که یک موضوع حقوقی را به یک موضوع کیفری تبدیل کرده‌اند و آن را به عنوان شبکه ضدانقلاب معرفی می‌کنند.

قاضی مقیسه در پاسخ متهم گفت: شما در کردستان و مازندران قاضی بودید، جای تعجب است که این حرف‌ها را می‌زنید. سوال اینجاست که الان این پول‌ها کجاست. شما که قاضی بودید به جای دفاع از بیت‌المال چرا این حرف‌ها را می‌زنید. 

وکیل متهم در پاسخ گفت: جعل را متهم ردیف اول انجام داده و موکل من جعلی انجام نداده است. البته اگر اینکه برای شما محرز شده موکل من جعلی انجام داده، ما بنشینیم و دیگر حرفی نزنیم.

وکیل متهم افزود: حرف اصلی ما این است که روند بازگرداندن بیت‌المال اینگونه نیست که شما پیگیری کردید. مگر با اعدام قضیه حل می‌شود. 

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: هم بیت‌المال باید برگردد و هم مجازات شوند. اینها سر مسئولان نظام کلاه گذاشتند و بیت‌المال را غارت کردند بنابراین هم باید اموال در داخل و کشور ستانده شود و هم مجازات شوند. متاسفانه موکل شما و آقای فلاح که عضو نظام بوده و 30 سال در این نظام کار کرده نه تنها همکاری نکردند بلکه یک قدم هم برنداشتند. حرف من این است که از این افراد استفاده کنیم تا پولها برگردد.

نماینده دادستان در پاسخ به وکیل متهم گفت: ده‌ها سفر نمایندگان شرکت نفت و دادستانی برای  بازگرداندن پولها به خارج از کشور رفتند و 3 سال است می‌گویند پول‌ها را برگردانید؛ کدام پول‌ها، اینها با اسناد جعلی سند ساختند. 

وکیل متهم در پاسخ به نماینده دادستان گفت: موکل من دو نامه نوشت که پول‌ها را برگرداند چرا بازپرس اجازه نداد؟ 

نجفی نیز در پاسخ به وکیل متهم اظهار کرد: اینها حتی در مرحله تحقیقات اسناد جعلی درست می‌کردند تا بگویند پول دارند. موکل شما در شقوق مختلف دخالت داشته است. 

وکیل متهم در پاسخ گفت: این ادعای شماست و هیچ سندی برای آن وجود ندارد.

قاضی مقیسه در ادامه خطاب به وکیل متهم گفت:  میدان فوتبال نیست که آقای افشار و نماینده آقای فلاح هورا می‌کشند، چنانچه سخن جدیدی دارید ارائه دهید زیرا اینجا میدان شعار نیست. 

فلاحتی هم در پاسخ اظهار کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مدعی باید دلیل بیاورد نه شاکی و متهم.