مناسب سازی حرکت معلولان و سالمندان

علی ربیعی در نشست معلولین منتخب پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهرو روستا گفت: 174 نفر از معلولان کشور در رقابت شوراهای شهرو روستا پیروز می‌شوند که یک اتفاق و فصل جدید است.

وی افزود: در تعاریف توسعه یافتگی شاخص هایی مانند میزان توجه بالا به گروههای دارای محدودیت مورد توجه است و خط کش یک جامعه اخلاقی به میزان توجه آن به گروه‌های خاص باز می‌گردد.

ربیعی ادامه داد: بنابراین بهتر است روی کودکانی که نمی‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند، سالمندان ناتوان و گروه‌های معلولی که پر از استعدادند اما فرصت نابرابر اجتماعی دارند تمرکز شود و انسداد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای آنها برداشته شود.

وزیر رفاه اظهار کرد: افرادی که بلندگو دارند، صداهای بلندتری دارند و بلند کردن برخی صداها خودبخود باعث واقع نمایی می شود. حضور معلولین در شوراها نیز می تواند صدای گروههای خاموش در جامعه باشد.

وی گفت: باید گفت وگوی اجتماعی درونی برای بهبود وضعیت این گروههای خاص شکل بگیرد و معتقدم با سیاست گذاری می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و برای از بین بردن نابرابری ها باید سیاست گذاری کنیم.

ربیعی ادامه داد: به همین دلیل است که از دهه 40 برنامه های توسعه ای داریم و کاهش نابرابری های حاشیه نشینی باید رخ دهد.

وی به نابرابری های فقر و غنا اشاره کرد و گفت: باید لایحه ای که پیرامون معلولان به مجلس فرستادیم را دنبال کنیم و به صحن مجلس بیاوریم و برای سال 97 بودجه را بر اساس این لایحه ببندیم.

وزیر رفاه در مورد مناسب سازی حرکت معلولان و سالمندان گفت: مصوبه ای در کمیسیون اجتماعی دولت با عنوان «حرکت با ویلچر حرکت عابر پیاده است» مطرح است که قبلا حرکت با ویلچر، حرکت با خودرو تلقی می شد. تا دو سه هفته آینده مصوبه آن را از هیأت دولت می گیریم.

وی افزود: برای بردن آموزش به خانه ها و عادی سازی حضور کودکان و افراد معلول در جامعه باید فرهنگسازی شود و زمینه اشتغال هم به ویژه برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی فراهم شود.