گیاهخواران این نکته را جدی بگیرند

پونه انگورانی؛ کارشناس ارشد تغذیه، در مورد رژیم گیاهخواری گفت: «رژیم گیاهخواری می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد.

در گیاهخواری محض، تمام محصولات حیوانی از جمله انواع گوشت‌ها، تخم مرغ و شیر و لبنیات حذف می‌شود.

این رژیم می‌تواند فواید و مضراتی داشته باشد و برای همه گروه‌های سنی توصیه نمی‌شود و افراد در حال رشد و زنان باردار اگر می‌خواهند رژیم گیاهخواری داشته باشند، باید با دقت به برنامه غذایی خود توجه نمایند.

چون از معایب این رژیم می‌تواند دریافت ناکافی پروتئین‌ها و کلسیم باشد که منجر به پوکی‌استخوان و عدم رشد کافی در سنین رشد و نوجوانی می‌شود».

وی افزود: «رژیم گیاهخواری فوایدی هم دارد. از آنجایی که این رژیم، دارای فیبر زیادی می‌باشد، برای افراد مبتلا به اضافه وزن و بیماری‌های قلبی - عروقی می‌تواند رژیم خوبی باشد.

چون منابع کلسترول در آن کم است و به خاطر فیبر بالا، دفع چربی بیشتر و اضافه وزن کمتر است، ولی برای اینکه این رژیم یک رژیم کاملی باشد، حتما باید زیر نظر یک متخصص تغذیه، میزان پروتئین و کلسیم آن سنجیده شود و بهتر است که این رژیم به صورت محض نباشد، یعنی اگر فرآورده‌های لبنی و تخم‌مرغ همراه با آن باشد، تنظیم رژیم از لحاظ دریافت پروتئین‌ها و کلسیم راحت‌تر خواهد بود».

این کارشناس ارشد تغذیه اظهار داشت: «مشکل عمده‌ای که همیشه در رژیم گیاهخواری وجود دارد، کمبود ویتامین B12  است که هیچ منبع گیاهی ندارد و حتما باید دریافت مکمل ویتامین B12، کلسیم و سلنیوم مورد بررسی قرار بگیرد تا افراد دچار کمبود آنها نشوند، زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که حتی بعد از دریافت مکمل هم این کمبودها به طور کامل برطرف نمی‌شوند.

در سنین رشد توصیه می‌شود منابع کلسیم و پروتئین مانند شیر و گوشت حتما به افراد برسد.

اما مثلا به افرادی که به بیماری‌های قلبی - عروقی مبتلا هستند، توصیه می‌کنیم از رژیم کاملا گیاهخواری استفاده نمایند به صورتی که حتما از گروه مغزها استفاده شود، حبوبات حتما در برنامه غذایی‌شان گنجانده شود و برای پیشگیری از بروز کم‌خونی و کمبود ویتامین B12 حتما چکاپ‌ها و آزمایشات دوره‌ای را انجام دهند.

با رعایت این توصیه‌ها، رژیم گیاهخواری می‌تواند رژیم غذایی مفیدی باشد».