گیاهخواری همیشه روش سالمی نیست

 در واقع رژیم گیاهی همراه با مصرف زیاد قندهای تصفیه شده و چربی‌های ناسالم نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. محققان در این زمینه مطالعه‌ای روی 200 هزار فرد بدون سابقه بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی و سرطان انجام دادند تا تاثیرات تغذیه بر شاخص بیماری‌های عروقی را تشخیص دهند. طی این مدت 8631 نفر مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شدند و در مجموع پذیرش رژیم گیاهخواری سرشار از غلات سبوس دار، میوه‌ها، سبزیجات و.... با کاهش خطر این بیماری‌ها همراه بود. البته مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین، غلات تصفیه شده، سیب زمینی و قندهای ساده تاثیر عکسی داشت.


در واقع، گیاهخواری سالم با کاهش خطر 25 درصدی بیماری‌های قلبی همراه است که در صورت عدم رعایت اصول صحیح احتمال بروز این بیماری‌ها تا 32 درصد نیز افزایش می‌یابد.


به گفته مدیر این تیم تحقیقات، گیاهخواری همیشه روش سالمی نیست و بعضی از این نوع رژیم‌ها حتی زمینه ساز بیماری نیز می‌شوند. این در حالی است که امروزه بسیاری از رژیم‌های با پایه سبزیجات به عنوان گیاهخواری مطرح می‌شود که باید در هر صورت ویژگی‌های هر کدام مورد توجه باشد. به خصوص اینکه همه این نوع رژیم‌ها سالم و متناسب با نیازهای غذایی نیستند.