زنان ایرانی از مردان چاق‌تر هستند

 ایرج حریرچی در نشست خبری با اشاره به اینکه داروهای تولید داخل استاندارد لازم را دارند و نباید برخی رسانه‌ها تحت‌الشعاع تبلیغات کمپانی‌های داروسازی دنیا قرار گیرند، اظهار داشت: پزشکان کشور نیز باید براساس لیست دارویی ایران برای بیماران دارو تجویز کنند.

 وی درباره حادثه برخورد یکی از کادرهای بیمارستانی در تبریز با یک بیماری که حالت عادی نداشت، افزود: ما در سیستم بیمارستانی برای کنترل بیماران اینچنینی روش‌های علمی داریم ولی با این وجود با فرد خاطی در این حادثه برخورد شده است و تصمیم گیری انتظامی نیز صورت می‌پذیرد.

حریرچی درباره تب کریمه کنگو نیز عنوان کرد:  تب کریمه کنگو  تحت کنترل است و مورد جدید نیز نداشتیم و درباره این بیماری بر طبق استانداردهای بین المللی عمل شده است.

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت درباره انتخابات نظام پزشکی نیز عنوان کرد: وزارت بهداشت برای اینکه میزان رأی‌دهندگان را بالا ببرد دست به ریسک بزرگی زد و اگر به سمت انتخابات الکترونیکی نمی‌رفت چه اتفاقی رخ می‌داد و مسلما دردسر آن هم کمتر می‌شد ولی وزارت بهداشت  با تمام این ریسک‌ها دست به این کار شجاعانه زد و حتی تست‌های قبلی هم انجام شده بود ولی در صبح انتخابات مشکل رمزگذاری اینترنتی ایجاد شد.

حریرچی درباره اضافه وزن و چاقی در کشورمان نیز عنوان کرد: یک چهارم زنان ایرانی چاق هستند و یک سوم آنان اضافه وزن دارند، همچنین یک هفتم مردان چاق و یک سوم آنان نیز اضافه وزن دارند یعنی نیمی از مردان ایرانی چاق هستند و اضافه وزن دارند.

وی گفت: ایرانی‌ها در 35 سال گذشته 5 برابر چاق‌تر شدند و هم اکنون 11 میلیون چاق داریم، همچینین و 95 درصد زنان ایرانی کم تحرک هستند و 30 درصد غذایی که می‌خوریم اضافه است، بنابراین کسی که 20 کیلو اضافه وزن دارد، باید به میران همین بیست کیلو اضافه وزن مشکلات آن را نیز تحمل کند، همچنین چاقی و اضافه وزن موجب بیماری‌های قلبی، مغزی، دیابت، افزایش سرطان و در مجموعه کاهش طول عمر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سامانه نظام ارجاع الکترونیک سلامت از دانشگاه علوم پزشکی گلستان شروع شده و فاز دوم نیز در شهرهای زیر 100 هزار نفر و در فاز سوم در کلان شهرها آغاز می‌شود که با کمک بیمه سلامت ایرانیان اجرا خواهد شد. همچنین نسخه الکترونیک نیز به این طرح اضافه خواهد شد و می‌طلبد مردم همکاری بیشتری داشته باشند.

حریرچی تصریح کرد: افراد و بیماران در کشورهای دیگر به هیچ وجه نمی‌توانند مستقیم به متخصص و فوق تخصص مراجعه کنند و باید از طریق پزشک خانواده ارجاع شوند.

قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت در مورد مصرف داروهای ضد درد و مُسکن نیز گفت: مصرف این داروها در کشور ما کمتر از استانداردهای موجود است و بیمارها در شرایط سخت بسیار درد می‌کشند و نظام بهداشت و درمان نتوانست در سالهای گذشته این داروها را توزیع کند تا بیمار درد زیاد نکشد ولی در روند جدید با اقدام سازمان غذا و دارو در داروخانه‌های منتخب این داروهای ضد درد در اختیار بیماران قرار گیرد و ارتباطی نیز به توزیع مواد مخدر ندارد.