هشدرا ملکی درباره خطرات پخت غذا در کافه‌های سیار خیابان سی تیر
سید جلال ملکی گفت: فعالیت کافه‌های سیار در محدوده خیابان سی تیر تهران مدتی است که از سر گرفته شده و شاهد استفاده از کپسول‌های گاز برای پخت غذا در این محدوده هستیم.
 
وی افزود: بهره گیری از کپسول گاز بسیار خطرناک بوده و در صورت انفجار یکی از کپسول ها، شرایط بسیار حادی در محدوده خیابان سی تیر شاهد خواهیم بود.
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به قرار گرفتن کوره‌های پخت نان و پیتزا به روی باک برخی از خودرو‌های مستقر در محدوده خیابان سی تیر اظهارکرد: در برخی از خودرو‌هایی که به کافه سیار تبدیل شده اند اجاق‌هایی به روی باک خودرو تعبیه شده و این موضوع می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.
 
ملکی در خصوص خطرات استفاده از خودرو‌ها فرسوده به عنوان محلی برای پخت غذا تصریح کرد: برخی فولکس واگن‌های فرسوده به عنوان مکانی برای پخت غذا در نظر گرفته شده اند که با توجه به فرسوده بودن آنها، احتمال پوسیدگی بدنه خودرو نیز وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در صورتی که گرمای مداوم به بدنه خودرو وارد شود، آهن حالت مرده به خود گرفته و مقاومتش را از دست می‌دهد.
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی خواستار انتقال کار پخت و پز از روی خودرو‌ها به سطح زمین شد و خاطرنشان کرد: بهتر است صاحبان کافه‌های سیار، کار پختن غذا را به سطح زمین منتقل کرده تا از میزان خطرات کاسته شود.
 
ملکی در رابطه با احتمال آتش گرفتن صندلی‌ها و سیم کشی‌های خودرو‌هایی که در محدوده خیابان سی تیر به عنوان مکانی برای پخت غذا استفاده می‌شوند اذعان کرد: قسمت‌هایی از خودرو‌ها از قبیل سیم کشی ها، باک خودرو و صندلی‌ها قابل اشتعال بوده و ممکن است حتی با یک جرقه کوچک نیز دچار آتش سوزی شوند.
 
وی با تاکید بر لزوم نصب خاموش کننده آتش در تمام خودرو‌هایی که در خیابان سی تیر مستقر شده اند گفت: تمام خودرو‌هایی که در خیابان سی تیر مستقر شده و به عنوان کافه‌های سیار مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به خاموش کننده آتش مجهز شده تا در صورت بروز هر حادثه، حریق به سرعت خاموش شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تاکید کرد: افرادی که در خودرو‌های خود مشغول به تهیه غذا در خیابان سی تیر هستند لازم است از گاز‌های مطمئن برای پخت غذا بهره برده و با ایجاد یک فاصله میان بدنه خودرو و اجاق‌های گاز، از گرم شدن بدنه خودرو خود جلوگیری کنند.