لزوم آسیب شناسی در حوزه آموزش های شهروندی

اسماعیل دوستی در سیصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری در رابطه با احداث فضاهای فرهنگی، مذهبی و ورزشی عملکرد بسیار قابل توجهی داشته است.

وی افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که از مکان های ایجاد شده در شهر تهران برای معرفی هر چه بیشتر اسلام بهره برده شود.

در ادامه این جلسه، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی اظهارکرد: 10 درصد بودجه شهرداری تهران، بودجه فرهنگی و اجتماعی بوده است و در برخی از سال ها، این بودجه افزایش نیز داشته است. 
وی ادامه داد: حدود 15 هزار میلیارد تومان اعتبار طی 12 سال اخیر در حوزه اجتماعی و فرهنگی هزینه شده و این رقم بسیار قابل توجه است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به لزوم آسیب شناسی در حوزه آموزش های شهروندی گفت: باید مشخص شود که طی 12 سال گذشته در حوزه مسئولیت پذیرش شهروندی در حوزه تفکیک پسماند و زباله چه آموزش هایی ارائه شده و این آموزش ها تا چه اندازه تاثیر گذار بوده است.

در ادامه این جلسه، عبدالحسین مختاباد گفت: باید برای وضعیت سراهای محلات برنامه ریزی شود. 
وی افزود: انتظار ما این است که طی روزهای آینده، سراهای محلات تخلیه شده و پس از آن، جلسات شورایاران در یکی از اتاق های شهرداران مناطق برگزار شود.

فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: طی دو سال گذشته به دلیل فعالیت های شهرداری حساسیت ها در حوزه آسیب های اجتماعی افزایش یافته است.

وی افزود: هنوز اراده جدی برای حل معضلات اجتماعی در راس کشور وجود ندارد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشنهادات مطرح شده مبنی بر راه اندازی سازمان اجتماعی اظهارکرد: پیشنهاد راه اندازی سازمان اجتماعی مطرح شده بود اما اقدامات تاثیرگذاری در این زمینه انجام نشد.

دانشور ادامه داد: شورای عالی اجتماعی در کشور راه اندازی شده اما نماینده های NGO ها در این شورا حضور ندارند.

وی در خصوص اقدامات شهرداری تهران به منظور کاهش آسیب های اجتماعی تصریح کرد: مراکز متعددی از سوی شهرداری برای کاهش آسیب های اجتماعی راه اندازی شد و این اقدام بسیار مطلوبی بود اما در رابطه با به کار گیری مدیران متخصص در این مراکز، هنوز صحبت های زیادی مطرح است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران جدی ترین و اساسی ترین راهکار در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی را راه اندازی مراکز کاهش آسیب دانست و گفت: راه اندازی مراکز به منظور کاهش آسیب یک الزام بود و شهرداری در این زمینه اقدمات خوبی داشت.

دانشور با بیان اینکه " وضعیت آسیب های اجتماعی از مرز هشدار گذشته است" خاطرنشان کرد: در شرایطی که وضعیت آسیب های اجتماعی از مرز هشدار گذشته است هنوز در سطح ملی اعتقادی به برطرف کردن مشکلات نیست.

همچنین عباس جدیدی در این جلسه گفت: مراکز ورزشی واگذار شده از سوی شهرداری به بخش خصوصی شرایط چندان ایده آلی ندارند.

وی افزود: بخش خصوصی توجهی به وضعیت اماکن ورزشی تحویل گرفته ندارد و طی سال ها استفاده، این اماکن دچار خسارت می شوند.