راه اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی

 حمایت از اقشار مختلف مانند افراد آسیب‌دیده اجتماعی، حمایت و توانبخشی معلولان و زنان سرپرست خانوار، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و ارایه آموزش‌های مناسب برای توانمند کردن افراد تحت پوشش بخشی از وظایف سازمان بهزیستی است که عموما مناطق محروم نیاز به دریافت چنین خدماتی دارند. راهکاری که اخیراً بهزیستی برای حل مشکل خدمات‌رسانی به مناطق محروم ارایه کرده، راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی یا CBR است. در این مراکز خدمات اجتماعی، پیشگیری، توانبخشی، تسهیلات مشاغل خرد خانگی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، یک وعده غذایی گرم به کودکان، ساماندهی معلولیت‌ها، خدمات پیگیری و... ارایه می‌شود. این مراکز جزو مراکز سرپایی محسوب می‌شوند. 

30 شهرستان زیر 50هزار نفر جمعیت در انتظار مراکز CBR
قرار است تا پایان سال جاری این مراکز در 30 شهرستان و در شهرهای زیر 50 هزار نفر افتتاح شوند. گام اول این طرح راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در 30 شهرستان محروم کشور است اما در گام بعدی با همکاری بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی 120 منطقه حاشیه‌نشین کشور شناسایی شده‌اند که این مراکز به صورت تدریجی در آن‌ها راه‌اندازی خواهند شد.

رسیدگی به 120 منطقه حاشیه‌نشین کل کشور در گام بعدی
حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اوایل تیرماه سال جاری از در دستور کار قرار گرفتن راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در مناطق محروم و حاشیه‌نشین کشور خبر داد. به گفته او در کمیته محرومیت‌زدایی وزارت کشور بر اساس اولویت‌های ارایه‌شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور، در نظر داریم تا مراکز جامع خدمات بهزیستی را در مناطق محروم و حاشیه‌ کشور راه‌اندازی کنیم. تاکنون 30 شهرستان به‌عنوان محروم‌ترین نقاط ایران شناسایی شده‌اند که برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در آن‌ها ارایه کرده‌ایم و در گام بعدی اجرای این طرح نیز این مراکز جامع در 120 منطقه حاشیه‌نشین کل کشور راه‌اندازی خواهد شد.

ظرفیت خدمات‌رسانی به 10 هزار نفر
براساس گفته‌های او طبق برآوردهای اولیه، هر یک از مراکز جامع خدمات بهزیستی ظرفیت ارایه خدمت به 10 هزار نفر را دارد.

مسعودی‌فرید در این زمینه گفت: طبق برآوردهای اولیه، این مراکز سالانه حداقل 500 میلیون تومان هزینه دارند که هم‌اکنون در تلاش هستیم تا از منابع داخلی سازمان بهزیستی جهت راه‌اندازی این مراکز استفاده کنیم. افزایش اعتبار این مراکز یک نیاز ضروری است زیرا با افزایش اعتبار می‌توانیم کیفیت خدمات ارایه شده را ارتقا دهیم. مطمئن هستیم راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در مناطق محروم و حاشیه‌نشین کشور منجر به افزایش اثربخشی مداخلات سازمان بهزیستی می‌شود، ضمن این‌که راه‌اندازی این مراکز منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌شده توسط مقام معظم رهبری است.

راه‌اندازی CBR در سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، چهارمحال بختیاری، خوزستان، گلستان و کرمان
با گذشت چند روز و در آستانه هفته بهزیستی انوشیروان محسنی‌بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور نیز از راه‌اندازی این مراکز خبر داد. به گفته او در حوزه خدمات CBR یا مرکز جامع خدمات بهزیستی، هم‌اکنون بالغ بر 420 هزار نفر از خدمات CBR روستایی سازمان بهزیستی بهره‌مند شدند. در سال 96 برنامه تأسیس CBR را در 30 شهر کشور داریم که دارای کمترین سطح از شاخص‌های رفاهی، درآمدی، سواد، اشتغال، بهداشت و تغذیه هستند. اولین مرکز شهری نیز در سراوان سیستان و بلوچستان شروع به کار می‌کند. 

به دنبال این اظهارات، روزهای پایانی تیرماه شاهد راه‌اندازی پایگاه‌هایCBR  در برخی شهرهای کشور بودیم؛ به‌طوری‌که در اولین افتتاح، رییس سازمان بهزیستی کشور با حضور در مرکز سراوان، آن را افتتاح کرد و همزمان ۲۰ پایگاه CBR شهرهای محروم کشور در 6 استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، چهارمحال بختیاری، خوزستان، گلستان و کرمان به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

سیستان و بلوچستان و کرمان داراری بیشترین CBR هستند
از مجموع این 20 پایگاه، 10 پایگاه آن در شهرستان‌های سیب و سوران، مهرستان، خاش، هیرمند، زهک، سرباز، دلگان، نیکشهر و کنارک از توابع استان سیستان و بلوچستان قرار دارند و پایگاه CBR سراوان به صورت پایلوت انتخاب شده است. همچنین 7 پایگاه متعلق به شهرستان‌های جنوبی و محروم استان کرمان شامل عنبرآباد، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب، رودبار‌جنوب، ریگان و نرماشیر می‌شود.

پیش از این مراکز نیز یک مرکز در حاشیه شهر مشهد با توجه به افزایش شدید حاشیه‌نشینی در اطراف مشهد راه‌اندازی شده بود.