مجرمان خطرناک باید پس از آزادی رصد و کنترل شوند

سید حسن موسوی چلک در نشست بررسی موارد کودک آزاری با اشاره به اینکه کودک آزاری یک پدیده جهان شمول است، افزود: نباید به این موضوع احساسی نگاه کنیم، کودکان آزاری در همه دنیا اتفاق می افتد اما نوع آزارها و شدت و ضعف آن متفاوت است.

وی ادامه داد: کودک آزاری ریشه کن نخواهد شد و بسیاری از این موارد ناشی از جهل و ناآگاهی است و تنها بخش کوچکی از آن از روی عمد رخ می دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی اضافه کرد: مساله کودک آزاری و دیگر آسیب های اجتماعی به توان ارتباطی مردم برمی گردد و تنها راه علاج آن، آموزش است.

وی گفت: همه ما نیاز به آموزش مراقبت جنسی داریم، متاسفانه برخی این آموزش ها را به رابطه جنسی تعبیر کردند، اما کودکان باید بدانند که چه بخشی از بدن آنها را چه افرادی می توانند ببینند.

وی ادامه داد: در دو دهه گذشته حوادث تلخ زیادی داشتیم اما در سال های اخیر به دلیل گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جامعه روی این موارد حساس شده است.

چلک با اشاره به حادثه رخ داده در پارس آباد خاطرنشان کرد: قتل آتنا حساسیت ها را بیشتر کرد تا جایی که ما خود ناقض حقوق خانواده قاتل شدیم. حق نداریم به دلیل تخلف یک عضو، حقوق شهروندی یک خانواده را نقض کنیم.

وی با بیان اینکه قاتل آتنا و بنیتا یک وجه مشترک داشتند، خاطرنشان کرد: هر دوی این افراد سابقه محکومیت داشتند بنابراین ما باید مراقبت پس از خروج را برای زندانیانی که دوره حبس خود را به پایان رسانده اند، اجرا کنیم.

مدیرعامل انجمن مددکاران اجتماعی گفت: جلوی وقوع جرم را نمی توانیم بگیریم اما باید بانک اطلاعات مجرمین همانند کشورهای توسعه یافته در دسترس همگان باشد. همچنین پس از آزادی مجرم باید بر حسب نوع جرم، وضعیت خانوادگی، اشتغال و میزان حمایت های اجتماعی، شرایط مجرم آزاد شده کنترل شود و یک مداخله نظام مند شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان از سال ۷۸ کلید خورده است، افزود: اورژانس اجتماعی نقش بسزایی در کاهش موارد کودک آزاری دارد اما این سازمان برای خرید یک ماشین باید التماس کند زیرا ما امور اجتماعی را جدی نگرفته ایم و نگاه سیاسی به مسائل اجتماعی غالب شده است.

چلک با بیان اینکه پیش از هشدار رهبری در خصوص آسیب های اجتماعی بیشتر مسئولان و نمایندگان مجلس این موضوع را کتمان می کردند، گفت: رسانه ها نیز آنگونه که باید به مساله آسیب های اجتماعی نپرداختند و هیچ مسئولی را در این زمینه زیر سوال نبردند.

مدیرعامل انجمن مددکاران اجتماعی ادامه داد: در لایحه حمایت از حقوق کودکان پیش بینی کردیم که مددکار اجتماعی ضابط اجرایی شود و در این صورت دیگر نیازی به ضابط انتظامی و حکم قضایی برای برخورد با کودک آزاری نداریم.

وی با بیان اینکه قانون در حوزه حمایت از کودکان نقص فراوانی دارد، گفت: چرا پدر به دلیل پدر بودن حق دارد هر بلایی را سر فرزند خود بیاورد، چه کسی این اجازه را داده است، ما هم معتقدیم خانه بهترین مکان و پدر و مادر بهترین افراد برای فرزندان هستند اما گاهی لازم است حضانت به صورت موقت یا دائمی از والدین گرفته شود.

موسوی چلک با تاکید بر اهمیت مداخله و مسئولیت اجتماعی در حوزه برخورد با کودک آزاری گفت: هر چقدر کودک آزاری را قضایی کنیم موفقیت ما کمتر می شود زیرا این یک مسئولیت اجتماعی برای همه افراد جامعه است. معتقدیم اجرای حتی ۳۰ درصد لایحه حمایت از حقوق کودکان ما را تبدیل به پیشرفته ترین کشور در زمینه حقوق کودک خواهد کرد.

مدیرعامل انجمن مددکاران اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر به موضوع آسیب های اجتماعی رسیدگی نشود این مساله امنیت ملی ما را با تهدید مواجه خواهد کرد. نباید به دنبال امور نمایشی باشیم. امروز برخی نمایندگان مجلس حتی از وجود لایحه حمایت از حقوق کودکان بی اطلاعند. جامعه نیز  بی تفاوت شده و مسئولیت اجتماعی را در اثر ضعف اخلاق اجتماعی از دست داده است.