سدهای این استان همچنان قربانی می گیرند

کردستان جزو استانهای است که به آب های آزاد و دریا راهی ندارد ولی علیرغم این دور بودن از دریا و آب های آزاد، غرق شدن به یکی از دلایل مرگ و میر در این استان تبدیل شده است و هر ساله ده ها نفر به این دلیل جان خود را از دست می دهند.

حضور مردم در اطراف دریاچه های سدهای استان کردستان برای تفریح و سرگرمی در حالی صورت می گیرد که متاسفانه و در بعضی از شرایط این حضور با تلخی تمام می شود و افراد برای یک لحظه تفریح نه تنها زندگی خود را تباه می کنند که جمعیت زیادی را نیز داغدار می کنند.

غرف شدن در سدهای کردستان موضوعی تازه نیست و متاسفانه علیرغم هشدارهای متعدد از سوی سازمان های مسئول و متولی امر همچنان قربانی می گیرد و افراد بدون توجه به این هشدار برای شنا و همچنین ماهی گیری اقدام کرده و در نهایت جان خود را از دست می دهند.

در تازه ترین مورد از غرق شدن در آب پشت سدهای کردستان چهار نفر در سد عباس آباد شهرستان بانه غرق شدند و علیرغم تمامی تلاش های صورت گرفته از سوی مسئولان و متولیان امر هر چهار نفر جان خود را از دست دادند.

رضا فاتحی رئیس فوریت‌های پزشکی شهرستان بانه در ارتباط با وقوع این حادثه گفت: متاسفانه  علی رغم توصیه‌های فراوان در خصوص ممنوعیت شنا در محدوده سد عباس آباد همچنان عده‌ای برای شنا به این سد مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به وقوع حوادث ناگوار و غرق شدن مردم در پشت این سد، گفت: شامگاه روز جمعه چهار نفر از دو خانواده براثر غرق شدن در سد عباس آباد بانه جان خود را ازدست دادند.

وی ضمن اشاره به جزئیات بیشتر این حادثه تلخ در شهرستان بانه، عنوان کرد: افراد غرق شده شامل دو دختر ۱۰ و ۱۵ ساله، یک پسر ۱۰ ساله و یک مرد ۴۱ ساله از دو خانواده بودند.

رئیس فوریت‌های پزشکی شهرستان بانه اظهارداشت: اجساد این چهار نفر هم اکنون در سردخانه بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این خصوص عنوان کرد: این افراد در ساعت ۱۷:۲۰ بدون هیچگونه علایم حیاتی به اورژانس بیمارستان صلاح الدین بانه انتقال داده می‌شوند که پس از CPR ناموفق به سردخانه منتقل شدند.

هومن قصری اظهارداشت: علت این اتفاق، غرق شدن یکی از افراد خانواده و تلاش افراد دیگر برای نجات او و در نهایت غرق شدن همه آنها بوده است.

 

غرق شدن این چهار نفر در کردستان به اضافه چهار نفر دیگری که پیش از این غرق شده و جان خود را از دست داده بودند، باعث شد تا در کمتر از پنج ماه از سال ۹۶ در مجموع هشت نفر به دلیل غرق شدن در استان جان خود را از دست بدهند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان نیز بیان کرد: در سه ماهه اول سال جاری متاسفانه چهار نفر به دلیل غرق شدن در استان کردستان جان خود را از دست داده بودند که روز گذشته چهار مورد دیگر نیز به آنها اضافه شد.

هم اکنون در تمامی سدهای استان تابلوهای شنا ممنوع نصب شده است ولی متاسفانه مردم بدون توجه به این مسائل، باعث می شوند تا حوادث تلخ و ناگوار روی داده و جان افراد گرفته شودغلامرضا همایون پور ادامه داد: در سه ماهه اول سال ۹۵ نیز در استان کردستان پنج نفر به دلیل غرق شدن جان خود را از دست داده بودند و این در شرایطی است که بارها در خصوص مواظبت و احتیاط مردم در این بخش اطلاع رسانی های متعددی صورت گرفته است.

وی به آمار غرق شدگی در سال ۹۵ در استان کردستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در طول سال ۹۵ در مجموع ۲۲ نفر به دلیل غرق شدن در استان کردستان جان خود را از دست دادند که ۱۷ نفر از آنها مرد و پنج نفر نیز خانم بودند.

شرکت آب منطقه ای کردستان به عنوان متولی و مدیریت سدهای این استان، سالانه در موارد متعدد و ضمن انتشار اطلاعیه های گوناگون مردم را به رعایت مسائل ایمنی در خصوص شنا در سدهای این استان دعوت می کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، هم اکنون در تمامی سدهای استان تابلوهای شنا ممنوع نصب شده است ولی متاسفانه مردم بدون توجه به این مسائل، باعث می شوند تا حوادث تلخ و ناگوار روی داده و جان افراد گرفته شود.

بی احتیاطی مردم و اعضای خانواده ها در خصوص شنا کردن در دریاچه های پشت سدهای استان کردستان همچنان ادامه دارد و متاسفانه هر ساله افراد زیادی قربانی این بی احتیاطی ها می شوند.