شیما سام در گفتوگو با فارس در مورد تأثیر ناراحتی روحی و روانی بر سلامت سالمند اظهار داشت: نگرانی، اضطراب، استرس و افسردگی میتواند به شیوه زندگی سالمند و شاخصهایی که میتواند بر سلامت او تاثیر گذار باشد تاثیر منفی بگذارد و سبب میشود انواع بیماریهای مزمن راحتتر ایجاد شود.

وی در پاسخ به دلیل تمایل نداشتن سالمندان برای خروج از منزل و گوشه‌گیر شدن گفت: مسائل و مشکلات روانی یکی از مشکلاتی که همیشه عامل خطری در بروز افسردگی و بیماری‌های روانی است و می‌‌تواند منجر به بیماری‌های روان تنی در سالمند شود بدون اینکه عامل ارگانیک خاصی در سالمند باشد.

این متخصص سلامت سالمندی افزود: خواب آلودگی، احساس درد، احساس گرفتگی‌های عضلانی، ناتوانی حتی در غذا خوردن و مراقبت‌های شخصی خودشان و فعالیت‌های روزانه می‌تواند از این قبیل باشد.

وی در مورد علت تنهایی و انزوای عاطفی گفت: متاسفانه در جامعه کنونی ما ساختار خانواده روز به روز در حال تغییر است و دختر و پسرهایی که ازدواج می‌کنند کاملا از خانواده کنده می‌شوند و ارتباطشان با پدر و مادرشان کمرنگ‌تر می‌شود. در نتیجه ساعاتی را که به والدینشان اختصاص می‌دهند روز به روز کمتر می‌شود.

سام اذعان داشت: سالمندان تمایل دارند که ارتباط برقرار کنند حرف بزنند، گذشته را مرور کنند، تجربیاتشان را منتقل کنند. سالمندان ساعات بسیار زیادی را در خانه تنها هستند و تا کسی را پیدا کنند می‌خواهند با او حرف بزنند چیزی که متاسفانه روز به روز کمتر می‌شود و مجموعه عوامل سبب می‌شود که سالمندان احساس تنهایی کنند و در نهایت انزوای اجتماعی‌شان بیشتر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: از طرفی اختلال حواس، کاهش حس شنوایی و حس بینایی هم دلایل دیگر بر انزوای اجتماعی است چرا که اگر چند بار صحبت شود و سالمند نشنود، احساس خوبی به این قضیه ندارد و باز این موجب میشود که سالمند تدریجا صحبت نکند و منزوی شود و ترجیح بدهد در جمع حضور نیابد.