عدم انتقال پساب صنعتی به دریاچه ارومیه

مسعود تجریشی با اشاره به اینکه پنج میلیارد متر مکعب آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مصرف می‌شود، اظهار کرد: از این میزان، 500 میلیون متر مکعب سهم شرب و صنعت و 4 و نیم ملیارد متر مکعب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به روند انتقال فاضلاب شهری به دریاچه ارومیه تشریح کرد: 99.9 درصد فاضلاب آب است و تنها یک صدم درصد آن را مواد آلی تشکیل می دهد که اگر بتوانیم این یک صدم درصد را از آب جدا کنیم این فاضلاب، همان آب است. شهرهای بی‌شماری در دنیا از جمله شهر تهران وجود دارند که وقتی فاضلاب از طریق چاه‌های جاذب به آب‌های زیرزمینی می‌رسد، در شبکه آب شرب مصرف می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق و سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: مصرف از فاضلاب‌ها موضوع بدی نیست اما آنچه اهیمت دارد؛ رعایت استاندارهای زیست محیطی و بهداشتی است. برای همین حتما باید فاضلاب تصفیه شود و وقتی تصفیه شد بر اساس استانداردها از طریق لوله و بعد از طریق رودخانه وارد دریاچه شود.  به منظور اطمینان از اجرای درست این کار،  با دانشگاه ملبورن به عنوان مشاور وارد همکاری شده‌ایم تا استانداردهای مربوط به انتقال فاضلاب به دریاچه را نهایی کرده و پایلوت آن انجام شود.

تجریشی با بیان اینکه قرار است 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب بعد از تصفیه و رعایت همه استانداردها از طریق رودخانه وارد دریاچه ارومیه شود، گفت: انتقال فاضلاب تصفیه شده شهری به دریاچه ارومیه هیچ مانع زیست محیطی، فنی و بهداشتی ندارد. ستاد احیای دریاچه ارومیه همه مسائل فنی و تخصصی را رعایت می‌کند و در این میان وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیز آنست که بر اساس استانداردهای مصوب مطمئن شود فاضلاب تصفیه شده مطابق استاندارها است.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد انتقال فاضلاب صنعتی به دریاچه ارومیه، اظهار کرد: ادعای انتقال فاضلاب صنعتی به دریاچه ارومیه اصلا درست نیست و اساسا قرار نبوده که چنین اتفاقی بیفتد. باید تاکید کنم که ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ قصد و برنامه‌ای برای تصفیه و انتقال فاضلاب صنعتی به دریاچه ارومیه ندارد.