چرا شهرداری نهادی صرفا خدماتی نیست؟

مسئولان شهرداری تهران در این سال ها بر این نکته تاکید کرده اند که بر اساس دستورالعمل محمدباقر قالیباف، فعالیت های شهرداری تهران از یک نهاد صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی تغییر یافته است.

به گزارش افکارنیوز، اما اینکه شهرداری طی این 12 سال در شهر تهران چه کرده موضوعی است که در اینجا به آن می پردازیم.

تغییر ساختار معاونت اجتماعی

سال ۸۴، ساختار معاونت اجتماعی شهرداری تغییر کرد. با این تغییر رویکرد فاصله شمال تا جنوب کاهش یافت و مسجدمحوری، تحکیم بنیان خانواده، غنی سازی اوقات فراغت و توجه به حوزه سلامت به عنوان محور در دستورکار قرارگرفت.

توسعه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی، توانمندسازی و توسعه خدمات اجتماعی از جمله وظایف تعریف شده برای معاونت اجتماعی شهرداری است.

ایجاد و توسعه زیر ساخت های فرهنگی، مذهبی، ورزشی، هنری، خدمات رفاهی و مراکز ویژه بانوان از جمله مهم ترین اقدامات شهری در حوزه فرهنگی است.

مسجدمحوری

در 12 سال گذشته 214 مسجد در سطح شهر تهران احداث شده و اکنون تعداد مساجد تهران به هزار و 908 مسجد رسیده است.

سال 84، تعداد نمازخانه های عمومی سطح شهر تهران 66 نمازخانه بود و اکنون تعداد نمازخانه ها به 492 عدد افزایش یافته است.

توسعه کتابخانه ها 

در حال حاضر 543 کتابخانه و قرائتخانه در سطح شهر تهران دایر است که 70 کتابخانه به طور شبانه روزی به شهروندان خدمات ارائه می دهد.

ورزش همگانی 

سال 84، تعداد مجموعه های ورزشی شهرداری 168 مجموعه بود که اکنون تعداد این مجموعه ها به هزار و 106 رسیده است.

سال 84 حدود 5 درصد مردم تهران در بحث ورزش همگانی مشارکت داشتند که این آمار در سال 95 از 5 درصد به 36 درصد افزایش پیدا کرده است.

توجه به هنر

سال 84، تعداد سالن های سینما و آمفی تئاترهای شهرداری 66 سالن بود که اکنون به 235 مجموعه افزایش یافته است.

سال 84، تعداد صندلی‌های سینمای شهرداری 24 هزار صندلی بود که اکنون این تعداد به 73 هزار صندلی رسیده است.

کارآفرینی و خوداشتغالی

سال 84، در بحث خدمات رفاهی و اجتماعی یک مجموعه در شهر تهران فعال بود که اکنون تعداد مراکز کارآفرینی و مددسراهای شهر تهران به 377 مرکز رسیده است.

در حال حاضر 18 گرمخانه در سطح شهر تهران فعال است با گنجایش 3 هزار نفر. با این اقدامات، سال گذشته مرگ هیچ کارتن خوابی گزارش نشد.

سوادآموزی

در مراکز صبح رویش، افرادی که از سن تحصیل آن‌ها گذشته و به مدرسه نرفته اند، وارد مدرسه می‌شوند.

اکنون در سطح شهر تهران 3 مرکز صبح رویش در حال فعالیت است. همچنین طی سال‌های گذشته 78 مرکز کوثر ویژه بانوان سرپرست خانوار در سطح شهر تهران ایجاد شده تا بانوان سرپرست خانوار بتوانند برای خود شغلی دست و پا کنند.

تفرجگاه هایی برای بانوان

به منظور تکریم بانوان، 6 بوستان ویژه برای زنان تهرانی راه اندازی شد تا این افراد بتوانند از این بوستان‌ها بهره‌مند شوند.

احیای میراث فرهنگی

به منظور احیای خانه‌های قدیمی فعالیت های زیادی در شهر تهران انجام شده است. یکی از این مجموعه ها، خانه سیمین و جلال بود که اکنون کار احیای این خانه با نظارت خانواده سیمین و جلال آل احمد در حال آماده شدن است و به زودی به بهره برداری می‌رسد.