خط 8 مترو؛ اولین خط اکسپرس تهران

گروه اجتماعی- خط 8 مترو شامل 3 فاز است؛ فاز اول‌ از ایستگاه شاهد تا شهرآفتاب به‌ طول 4 کیلومتر که سال گذشته افتتاح شد. فاز دوم آن هم از ایستگاه شهر آفتاب شروع می شود و تا فرودگاه امام خمینی(ره) به‌ طول 27 کیلومتر آماده بهره‌برداری شده است. فاز سوم این خط نیز از فرودگاه امام تا پرند به‌ طول 19 کیلومتر را شامل می شود که در آینده افتتاح خواهدشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با افکارنیوز اظهار داشت: خط 8 اولین خط اکسپرس تهران است و طراحی این خط بر اساس سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به انجام رسیده، به طوری که مسافت ۵۰ کیلومتری از ایستگاه شاهد تا شهر پرند را تنها در ۳۴ دقیقه طی می‌کند.

با افتتاح این خط، برای اولین بار یک فرودگاه بین‌المللی در کشور به شبکه حمل و نقل ریلی مترو متصل می‌شود. دید شب این ایستگاه بسیار خاص است و از آنجایی که عمده پروازهای خارجی به صورت شبانه انجام می‌شود، در نورپردازی این ایستگاه بسیار توجه شده است.

قراراست فاز دوم این خط، یعنی فرودگاه امام طی روزهای اخیر به بهره برداری برسد. در همین راستا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اعلام انجام تست گرم موفقیت‌آمیز خط ۸ مترو گفت: بزودی این خط که به فرودگاه امام (ره) منتهی است، افتتاح می‌شود و با مسافرگیری از هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مازیار حسینی در حاشیه مراسم تست گرم خط ۸ متروی تهران با بیان اینکه این تست با موفقیت انجام شد، با اشاره به جزئیات اجرایی خط ۸ مترو اضافه کرد: ممکن است مسافران در حین تردد متوجه این جزئیات نشوند اما افرادی که دستی بر کار دارند، تفاوت و ریزه‌کاری‌هایی که مختص خط ۸ است را به وضوح متوجه می‌شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به معارضان خط ۸ مترو گفت: ساخت این خط با داشتن معارضان بسیار، کاری سخت بود. در ساخت مترو در شهر قطعاتی زمین خریداری و عملیات حفاری آغاز می شود اما بخش زیادی از خط ۸ مترو روی زمین قراردارد که سرتاسر معارض است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به زودی شاهد افتتاح خط ۸ خواهیم بود گفت: آخرین هماهنگی‌ها بین شرکت هلدینگ مترو و مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیش از افتتاح و بهره‌برداری انجام شده و امیدواریم تا در هفته آینده این خط آماده مسافرگیری شود.

حسینی با بیان اینکه سفارش تولید ۱۰ رام قطار ویژه فرودگاه به شرکت واگن‌سازی تهران داده شده گفت: هرچقدر بتوانیم با استفاده از مترو که حمل و نقل پاک است، شهرک‌های اقماری اطراف را به تهران که شهر مادر است متصل کنیم، علاوه بر اینکه ترافیک کاهش می‌یابد، هوا نیز کمتر آلوده می‌شود.

مازیار حسینی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد خودروهای ورودی به تهران از طریق بزرگراه تهران - قم وارد می‌شوند، افزود : مردم ساکن در رباط‌کریم، نسیم‌شهر، صباشهر، واوان و حسن‌آباد نیز می‌توانند از این خط مترو برای رفت و آمد به تهران استفاده کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: با افتتاح این خط مترو، نیم میلیون سفر به ظرفیت خطوط حمل و نقل ریلی تهران اضافه می شود.