نشانه های انواع هپاتیت

یک متخصص بیماری‌های عفونی، هپاتیت B را شایع‌ترین نوع هپاتیت در جهان عنوان کرد و افزود: این نوع هپاتیت در ۹۰ درصد موارد خودبخود بهبود می‌یابد.

وی افزود: هپاتیت‌های با منشاء ویروسی بیشتر در جهان مطرح هستند و این نوع هپاتیت‌ها خود به دو دسته کلاسیک و غیرکلاسیک تقسیم بندی می‌شوند.

جانبخش تصریح کرد: هپاتیت‌های ویروسی کلاسیک شامل هپاتیت‌های A، B، C، D، E و G است و هپاتیت‌های غیرکلاسیک هپاتیت‌هایی هستند که علائم در جای دیگری از بدن است، اما در این بین کبد نیز درگیر می‌شود که از جمله بارزترین آنها بیماری سرخچه است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه هپاتیت‌های کلاسیک بیشتر در جهان مطرح هستند، گفت: در این نوع هپاتیت‌ها دو نوع A و E از طریق مواد خوراکی به بدن منتقل می‌شوند که موارد آن را می‌توان عمدتا در حاشیه شهرها مشاهده کرد و امروزه با ارتقای بهداشت موارد این نوع هپاتیت‌ها کاهش یافته است.

جانبخش افزود: بیشترین موارد هپاتیت در جهان مربوط به هپاتیت B است که این نوع هپاتیت از سه طریق مادر به جنین، روابط جنسی و تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: دوره نهفتگی این نوع هپاتیت دو تا شش ماه است و بعد از این مدت با علائمی از جمله خستگی، تب خفیف، درد شکم، سردرد، حالت تهوع و بی اشتهایی خود را نشان می‌دهد.

جانبخش افزود: بعد از مدتی این علائم فروکش کرده و علائم اصلی بیماری به شکل زردی خود را نشان می‌دهد، طحال و غدد لنفاوی بزرگ شده و ادرار نیز تیره رنگ می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۹۰ درصد موارد به مرور این علائم ظرف یک یا چند هفته بهبود می‌یابد.

جانبخش با اشاره به ابتلای دو درصد افراد جامعه به هپاتیت B، گفت: در خصوص این نوع هپاتیت  هم اکنون واکسن وجود دارد که تزریق آن  پیشگیری خوبی در بیمار ایجاد می کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه سایر موارد هپاتیت نیز علائم مشابه هپاتیت B دارند، گفت: در خصوص هپاتیت C وضع کمی متفاوت است و این نوع هپاتیت موارد کمتر، اما خطرناکتری دارد  و می‌تواند به سیروز کبد منجر شود که کشنده خواهد بود.

وی افزود: شایع‌ترین راه انتقال این نوع هپاتیت از طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده است.

جانبخش در خصوص هپاتیت G نیز عنوان کرد: این نوع هپاتیت یک نوع هپاتیت نادر است که خودبخود خوب شده و زیاد شایع نیست.