بلایی که خالکوبی بر سرتان می آورد

آمار خالکوبی (تاتو) روی بدن روز به روز بیشتر می‌شود. در قدیم مردم این کار را روی سلاح‌های گرم و یا سرد خود می‌کردند و آن را نمادی شخصی برای خود و یا گروه خود می‌دانستند. اما امروزه مردم در هر کجای از بدن خود خالکوبی می‌کنند.

در برخی موارد این خالکوبی‌ها جنبه افراطی به خود می‌گیرید تا جایی که شخص تقریبا تمام اعضای بدن خود را خالکوبی می‌کند. هر شخص اختیار بدنش را دارد و آن‌گونه که دوست دارد با خودش برخورد می‌کند. این دوست داشتن می‌تواند زندگی اجتماعی شخص خالکوبی کننده را تحت تاثیر قرار دهد تا جایی که سلامت، موقعیت شغلی و حتی تعاملات اجتماعی را زیر سوال می‌برد. اختیار مقوله بسیار جالب و البته محترمی است اما استفاده از اختیار نیز برای خودش محدودیت‌هایی را به دنبال دارد که پیروی نکردن از آن می‌تواند برای هر شخصی مشکل ساز شود.

به یاد داشته باشید که برای رسیدن به زیبایی و یا خاص بودن جوهر نمی‌تواند ایده مناسبی باشد. در این یادداشت شما را با معایب تاتو کردن آشنا می‌کنیم و ثابت می‌کنیم که پوست بدن انسان‌ها برای خالکویی طراحی نشده است، پوست تن ما دفتر نقاشی کودکان نیست که هر کاری دوست داشتیم روی آن پیاده کنیم.  

 

۱. دائمی بودن

 

یکی از بزرگ ترین عیب‌های خالکوبی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت مادام العمر بودن آن روی بدن است. آیا شما دوست دارید ۱۰ سال دیگر آن خالکوبی‌ای را که کرده‌اید، روی بدنتان باشد؟ به یاد داشته باشید، شانسی برای از بین بردن خالکوبی ندارید، مگر اینکه به پوستان آسیب بزنید و یا با هزینه زیاد لیزر و یا جراحی کنید. اگر شما به خاطر شخصی روی پوستتان اسمش را خالکوبی می‌کنید، مطمئن هستید که با شما خواهد ماند، و یا از این تصمیم خود پشیمان نمی‌شوید؟ این طبیعت انسان است که برخی چیزها را از یاد می‌برد اما آیا می‌توان نقش روی پوستنتان که هر روز جلوی چشمتان است را نادیده بگیرد؟ این کار ممکن است از نظر روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما نتوانید از شر چنین خالکوبی‌هایی راحت شوید، ممکن است یک خاطره بد تا آخر عمرتان همراهتان باشد، پس قبل از خالکوبی کمی تفکر کنید و اسیر احساسات نشوید.

۲. بد نام شدن در جامعه

در بین اکثر افراد جامعه خالکوبی کردن نمادی از انسان‌های خلاف کار و افراد سرکش است. از این رو مردم معتقدند کسانی از تتو استفاده می کنند که دارای مشکل اخلاقی به هر طریقی چه جسمی و چه روحی هستند و نسبت بهشان بد بین هستند. خانواده‌هایی که افراد فرهنگی، سنتی و مذهبی هستند، تتو کردن را قبول ندارند. چنین خانواده‌هایی دوست ندارند فرزندانشان به هر دلیلی خالکوبی کنند. چنین رسمی در بین این خانواده‌ها جایی ندارد. اما گروهی از مردم معتقدند کسانی که خالکوبی می‌کنند به نحوی در زندگیشان سر خورده شده‌اند که چنین رفتارهایی را بروز می‌دهند، به نظر می‌رسد چنین افرادی برای جلب توجه بیشتر مردم نسبت به خودشان دست به چنین عملی می‌زنند.

۳. خالکوبی بسیار خطرناک است

 

اگر شما خالکوبی را پیش یک فرد خبره و ماهر و حتی در سالنی کاملا پیشرفته انجام دهید با این شرایط بازهم خالکوبی به خاطر عوارضی که دارد بسیار خطرناک است. برخی افراد به جوهر آلرژی دارند و استفاده از جوهر زیر پوستشان می‌تواند ناراحتی‌های درناک پوستی برایشان ایجاد کند. این در حالی است که بیماری هپاتیت و ایدز نیز می‌تواند از طریق سوزن‌های آلوده و تجهزات کثیف در مکان‌های که با هزینه کمتر دست به خالکوبی می‌زنند، انتشار یابد. در مواردی پیش آمده است که شخص در محدود‌هٔ چشم خود اقدام به خالکوبی نموده که متاسفانه با نابینایی رو به رو شده است. خالکوبی همچنین می‌تواند باعث ایجاد آلرژی پوستی شدید در بدن به صورت دائمی شود، زیرا رنگ‌ها باعث ایجاد واکنش در بدن می‌شوند.

 

۴. با خالکوبی خون‌تان آلوده می‌شود و نمی‌توانید خون اهدا کنید

 

در برخی از ایالت‌های امریکا تا یک سال از اشخاصی که تازه خالکوبی کرده‌اند، خون اهدایی پذیرفته نمی‌شود. این قانون ممکن است در برخی دیگر از نقاط دنیا اجرا نشود. زیرا هر کشور و منطقه‌ای، قانون و سیاست خاص خود را پیاده می‌کند. 

 

۵. خالکوبی انتخاب شغل شما را محدود می‌کند

 

در برخی مشاغل ظاهر فیزیکی اشخاص بسیار مهم است از این رو از افرادی که خالکوبی دارند، استفاده نمی‌شود. برخی مشاغل چون؛ مهمانداری، بازار یابی، کار رسانه‌ای و بسیار از مشاغل دیگر افرادی را استفاده می‌کنند که هیچ گونه خالکوبی‌ای روی بدن خود نداشته باشند. داشتن خالکوبی در موقع مصاحبه شغلی می‌تواند در روند پذیرش شما تاثیر منفی بگذارد.

 

۶. بحث برانگیز است

 

برخی از ادیان‌ از ایده خالکوبی روی بدن را حمایت نمی‌کنند با توجه به این برخی طرح‌ها برای عموم پسندیده نیست و ممکن است بوی نژاد پرستی و توهین بدهد. از این رو شما ناخواسته و یا خواسته برای خود دشمن تراشی می‌کنید، این کار در کل به نفع شما نخواهد بود.

 

۷. آماری درباره خالکوبی

 

با توجه به آماری که ارائه شده است، خالکوبی‌ها در حال افزایش است طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته است ۳۶ درصد افرادی که تتو می‌زنند در سن ۱۸ تا ۲۵ سال هستند. اما افرادی با سن ۲۶ تا ۴۰ سال  ۴۰ درصد آمار کل خالکوبی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که افرادی که در سال های ۱۰۷۷ تا ۱۹۹۴ متولد شده‌اند در بین شان تقریبا ۷۰ درصد دارای دو یا سه خالکوبی هست که در ظاهر، مشخص نیست. طبق همین تحقیقات افرادی که به خالکوبی علاقه دارند متوجه شده‌اند که خالکوبی بین روابط کاری و دوستیشان هیچ تاثیره مثبتی نگذاشته است.

 

۸. تاتو عاملی برای نپذیرفتن شما!

 

هنگامی که شما در بازار کار هستید یا به دنبال کار می‌گردید، سعی می‌کنید که خالکوبی خود را بپوشانید. یک نظر سنجی در این باره در سال ۲۰۰۶ می‌گوید ۴۶ درصد از کارفرمایان خالکوبی را یک عامل منفی برای پذیرش نیروی جدید به حساب می‌آورند و از این بین ۲۹ درصد از کارفرمایان گفته‌اند که شخصی دارای تتو باشد در مصاحبه شغلی دارای امتیاز منفی می‌شود.