منابع غذایی سرشار از ویتامین A را بشناسید

 ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری برای بدن بوده که به دو صورت کاروتنوئید و رتینول وجود دارد. براساس اداره مکمل های غذایی موسسه ملی سلامت (NIH)، رتینول در مواد غذایی با منبع حیوانی یافت می شود، درحالیکه بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی کاروتنوئید بوده که بدن آن را به رتینول تبدیل می کند. RAE معادل واحد اندازه گیری مرتبط با فعالیت رتینول است. میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین A براساس سن و جنسیت بین محدوده  ۳۰۰ تا ۹۰۰ RAE می باشد.


شیر

شیر و لبنیاتی مانند پنیر جزو منابع طبیعی خوب ویتامین A محسوب می شود. براساس گزارش اداره مکمل های غذایی NIH، به دلیل اینکه ویتامین A در شیرپرچرب وجود دارد، شیرهای بدون چربی با ویتامین A غنی شده است. یک فنجان شیر خامه گرفته شده غنی شده، ۵ درصد ارزش روزانه توصیه شده ویتامین A را تامین می کند، درحالیکه مصرف ۳۰ گرم از پنیر چدار ۶ درصد ارزش روزانه دارد.


گوشت

انواع خاصی از گوشت منبع غذایی بسیار خوبی برای ویتامین A محسوب می شوند. جگر گاو و جگر مرغ هر دو سرشار از ویتامین A است. براساس گزارش اداره مکمل های غذایی NIH، مصرف ۸۵ گرم جگر گاو حاوی ۵۴۵ درصد ارزش روزانه ویتامین A بوده درحالیکه ۸۵ گرم جگر مرغ محتوی ۳۴۵ درصد ارزش روزانه این ویتامین  است.


سبزیجات

بسیاری از سبزیجات  میزان قابل توجهی کاروتنوئید دارند که بدن می تواند آن را برای جذب به رتینول تبدیل کند. هویج فراوان ترین منبع ویتامین A به حساب می آید زیرا یک فنجان هویج خام ۶۸۶.۳ درصد ارزش روزانه ویتامین A را تامین می کند. همچنین اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز، سبزی کلارد، سیب زمینی شیرین، شلغم، خردل، بروکلی و کدوحلوایی جزو منابع غنی ویتامین A است. درحالیکه گوجه فرنگی، بروکسل، لوبیا سبز، خیار، کدو سبز، نخود فرنگی و کرفس میزان کمتری کاروتنوئید دارند.


میوه ها

به طور کلی میوه ها فقط در برخی موارد همانند سبزیجات منابع خوبی برای کاروتنوئید به حساب می آیند. براساس اداره مکمل های غذایی NIH، طالبی بهترین منبع کاروتنوئید در میوه ها بوده به طوریکه مصرف یک فنجان از این میوه ۱۱۰درصد ارزش روزانه دارد. سایر منابع غنی از کاروتنوئید در میوه ها شامل زردآلو، انبه، پاپایا، هلو، گریپ فروت، هندوانه و آلو می شود.