کمک های سازمان ملل به مبارزه با مواد مخدر در ایران

پرویز افشار در خصوص دستگاه‌های کمک بازرسی در کنترل مرز‌ها و فرودگاه‌ها گفت: بخش‌های مهمی از مرز‌های شرق، شمال شرق و شمال غرب کشور توسط تجهیزات الکترواکتیکی از طریق رادار یا دوربین وسایر تجهیزات نظامی کنترل می‌شود و در حال حاضر مرز‌های شرقی دارای انسداد بسیار محکمی بوده و از طریق راه اندازی خاکریز، سیم خاردار، کانال، پاسگاه‌های مرزی کنترل می‌شود و از  انسداد فیزیکی قابل توجهی برخوردار است.


وی افزود: نیرو‌های انسانی در مرز‌ها به ویژه مرز‌های شرقی کشور افزایش یافته است و در قسمتی از مرز‌ها از تجهیزات مدرن مانند بادی اسکنر، ایکس ری و فایواسکوپ استفاده می‌شود که عمده این تجهیزات در سنوات گذشته نصب شده بودند.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: در هنگام تحریم‌ها مقداری با کاهش توجه و کمبود لوزام یدکی دستگاه‌های کمک بازرسی رو به روشدیم، اما قدم‌هایی برای رفع لوازم یدکی برداشته شد و درحال حاضر تعامل خوبی با سازمان‌های بین المللی به ویژه UNODC برقرار شده است.


وی اذعان داشت: درطی دو سال اخیربرنامه مشارکت کشوری با اعتبار حدود ۲۰ میلیون دلار بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و دفتر کنترل مواد مخدر و جرائم سازمان ملل امضا شد و به تأیید طرفین رسیده است علاوه بر این درقالب برنامه منطقه‌ای RP که افغانستان و کشور‌های همسایه در آن با سازمان ملل همکاری دارند، به اجمهوری اسلامی ایران کمک‌های خوبی شده است.


افشار عنوان کرد: درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور پیشرو ومحور بسیاری از برنامه‌های آموزشی است و کارشناسان، پزشکان، روانشناسان، مددکاران و متخصصین کشور‌های افغانستان، تاجیکستان وسایر کشور‌های آسیای میانه با اعتبار سازمان ملل و تامین هزینه توسط این سازمان در کشورما آموزش‌های لازم را می‌بینند. همچنین کارشناسان ما در قالب برنامه‌های منطقه‌ای در آموزش‌های بین المللی و فنی سایر کشور‌ها شرکت می‌کنند.


وی یادآور شد: تیم پزشکان کشور‌های افغانستان و تاجیکستان با حضوردر ایران از دوره‌های کوتاه مدت و دو هفته‌ای جهت درمان اعتیاد، سم زدایی، درمان و نگهدارنده متادون و ... بهره مند می‌شوند این درحالی است که این کشور‌ها از آموزش‌ها در این زمینه محروم بوده و با شرکت نمایندگان خود در آموزش‌ها ارائه شده توسط ایران افراد را درکشورخود تربیت می‌کنند و به صورت خوشه‌ای بحث آموزش را نهادینه می‌نمایند چرا که این آموزش‌ها به سطح رشد و کمک به کاهش اعتیاد و کاهش باز بیماری درآن کشور‌ها تأثیرگذار است.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دولت ژاپن برای سال ۲۰۱۷ و سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ جهت همکاری دربخش‌های مقابله باعرضه مواد مخدر، اعتباراتی را در این زمینه لحاظ کرده است که از این طریق کمک‌های لازم درگمرک و نیروی انتظامی سگ‌های مواد یاب به همراه تجهیزات، دارو و لوزام دامپزشکی مورد نیاز برای درمان این سگ‌ها وسایر دستگاه‌ها تهیه می‌شود و با توافقات انجام شده چشم انداز مثبتی وجود دارد که بتوان از کمک‌های بین المللی، فنی و تجهیزاتی آن‌ها در کشور استفاده مناسب داشته باشیم.