رفته رفته با بزرگتر شدن بچه ها نقاشی ها شکل و اصول خاصی پیدا می کنند و به واقعیت نزدیک می شوند، اما دیده می شود که گاهی دو خط در کنار هم یا یک ضربدر در نظر کودک معنای خاصی میدهد، مثلا می گوید هواپیما کشیده ام.

نقاشی یک راه ارتباطی بسیار ساده بین کودک و بیان عواطف و احساسات اوست .کودکان از طریق نقاشی مشکلات ،خواسته ها ،انتظارات،ترسها و خیلی موضوعات مهم دیگری را که شاید به راحتی نتوانند به والدین بگویند به ما نشان می دهند.

امروزه آزمون ترسیمی مثل نقاشی های آزاد ،ترسیم خانواد و.. جزء آزمونهای فرافکن محسوب می شوند که کودک به صورت غیر مستقیم بسیاری از موضوعات مهم ذهن خود را با کشیدن نقاشی بیان میکند و متخصصان با بررسی نقاشی کودک و مصاحبه بالینی می توانند بسیاری از مشکلات کودکان را بفهمندو درمان کنند.

خانواده ها باید اجازه دهند کودکان نقاشی خود را آن طور که دوست دارند بکشند و نباید در نحوه کشیدن آنها دخالت کنند زیرا با این کار اجازه نمی دهند کودک برداشت خود را از اطرافش بیان کند. والدین فقط باید با بررسی نقاشی های کودک خود به دنیای کودک راه پیدا کنند و مشورت متخصصان مشکلات کودک را حل کنند

والدین باید اجازه بدهند کودک با نقاشی قدرت خلاقیت خود را بالا ببرد.نقاشی های کودکان خود را در جاهایی که مورد دید همه باشد نصب کنند و آنها را تشویق کنند که باز برایشان نقاشی های زیبا بکشند .