تاثیر قند خون پایین در زمان تولد بر مغز کودک

جدیدترین تحقیقات پژوهشگران دانشگاه اوکلند نیوزلند نشان داده است، نوزادانی که در زمان تولد دچار افت قند خون هستند، دو تا سه برابر بیشتر احتمال دارد در سن حدود چهار سالگی با مشکلاتی در رابطه با تمرکز کردن، به یاد سپردن و هماهنگی حرکتی – بصری مواجه شوند.

به گفته محققان و بر اساس مطالعات صورت گرفته، قند خون پایین بر عملکرد کلی فکر یا IQ تأثیری ندارد، اما می‌تواند بر مهارت حل مسئله و سایر مهارت‌های موسوم به «عملکرد اجرایی» و همچنین هماهنگی دست-چشم تأثیر بگذارد.

کریس مک کینلی سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: «ما هنوز دقیقا از پیامدهای قند خون پایین در زمان تولد و آسیب آن به مغز برای یادگیری کودک مطلع نیستیم، اما احتمال قوی می‌دهیم ممکن است بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی تأثیر داشته باشد».

قند خون پایین در نوزادان، موسوم به «هیپوگلیسمی نوزادان»، شایع‌ترین علت قابل پیشگیری آسیب مغزی در نوزادان است؛ نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند، کودکان بیش از اندازه ریز یا درشت در طول بارداری و نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت، بسیار در معرض ریسک قند خون پایین قرار دارند.

پژوهشگران این مطالعه تأکید می‌کنند که تأثیرات ناشی از قند خون پایین نوزادان در سنین بالاتر پدیدار می‌شود، لذا والدین تنها با مراجعه به پزشک اطفال می‌توانند از وضعیت سلامتی کودک‌شان مطلع شوند و اطمینان حاصل کنند که فرزندشان متناسب با سّن خود، در حال پیشرفت است.

مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده نیز تحقیق‌هایی در این زمینه انجام داده است که  ثابت می‌کند، نوزادانی که در هنگام تولد دچار افت قند خون هستند در دوران کودکی با مشکلات مغزی مواجه می‌شوند.