توصیه‌های آیت الله صافی در آستانه محرم

به گزارش برنا، آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با اعضای شركت كننده در همایش امر به معروف و نهی از منكر با اشاره به نقش مهم امر به معروف و نهی از منكر در زندگی اجتماعی انسان گفت: سعادت بشر به شكل مستقیم به امر به معروف و نهی از منكر بستگی دارد.

وی با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر هم باعثسعادت شخص گناهکار می‌شود و هم جامعه را از غرق شدن نجات می‌دهد.

وی با اشاره به وظیفه مردم نسبت به نظارت همگانی در بخش های مختلف جامعه اظهارداشت: مردم باید نسبت به انحرافات و گناهانی که در سطح جامعه صورت می‌گیرد عکس العمل نشان دهند؛ عمل به این مهم، حیات جامعه را حفظ می‌کند. امر به معروف و نهی از منکر موجب می‌شود تا همه کارها در مسیر صحیحی که اسلام معین کرده است قرار گیرد و این مساله بدون نظارت همگان بر امور جامعه امکان پذیر نیست.

آیت الله صافی با اشاره به فرارسیدن محرم الحرام، هدف قیام تاریخی عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر توسط امام حسین(ع) ذکر کرد و افزود: حضرت، انگیزه قیام را اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده‌اند زیرا در آن زمان، منکری بالاتر از یزید و بنی امیه وجود نداشت و همه مردم نسبت به این منکر بزرگ، ساکت بودند و کاری نمی‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است، کسی که با قلب، دست و زبانش در مقابل منکرها ساکت باشد و کاری نکند، مرده است و این بی‌تفاوتی جامعه را به هلاکت می‌کشاند. حیات جامعه بستگی به امر به معروف و نهی از منکر دارد.

مرجع تقلید شیعیان جهان ماه محرم را فراتر از هر دانشگاهی در سطح جهان توصیف کرد و گفت: بسیاری می‌گویند که محرم و عاشورا دانشگاه است؛ ولی کدام دانشگاه است که بتواند مردم را قرن‌ها و سال‌ها و بدون در نظر گرفتن رنگ و نژاد به پای درس بکشاند و به آن‌ها درس امر به معروف و نهی از منکر، ایثار، گذشت، فداکاری در راه خدا بدهد؟

وی یکی از درس‌های بزرگ عاشورا را پرهیز از بی‌تفاوتی نسبت به انحرافات دانست و افزود: مسلمانان نباید در برابر گناهان و انحرافات ساکت بنشینند و هر جا نقطه ضعفی مشاهده کردند باید نسبت به رفع آن تلاش کنند و تمام تلاش خود را برای اصلاح آن به کار بگیرند.

آیت الله صافی بیان داشتند: باید با بی‌قانونی، استبداد، ظلم و انحراف مقابله کرد؛ زیرا اگر احساس مسئولیت اجتماعی از بین برود جامعه رو به زوال خواهد رفت و در این راستا، هر کس که مقام اجتماعی بالاتری دارد، مسوولیت او نیز نسبت به دیگران در امر به معروف و نهی از منکر بیشتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع پاداش کسی که در برابر انحرافات و گناهان بی تفاوت نیست و از حق در برابر ناحق دفاع می‌کند، از نماز شب او بالاتر است.

وی با توجه به اینکه نباید برای رضایت مردم خداوند را به غضب درآورد و به احکام اسلامی بی‌احترامی نمود گفت: همه باید طبق وظیفه‌ی خود عمل کنند.

مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند نماینده بشوند مسئولیت سنگین‌تری دارند، اظهار داشت: برای نماینده شدن نباید تعهد دینی خود را از دست بدهند و به خاطر جلب آرای بیشتر، دین خود را بفروشند. آنانکه می‌خواهند به مردم خدمت کنند، بدانند که با قانون‌شکنی و توهین و افترا به دیگران نمی‌توانند به وظیفه‌ عمل نمایند. وظیفه اصلی مسئولین و نمایندگان رعایت دستورات شرع مقدس و احترام به قانون می‌باشد.

وی در پایان گفت: سعی كنید در همه كارهایتان فقط رضایت امام زمان علیه السلام را در نظر بگیرید و خرسندی آن وجود مقدس را وجهه همت عالیه خود قرار دهید تا همه مشمول لطف و عنایت آن امام عزیز قرار بگیریم.